Dit is wat er gebeurt als je contact zoekt met al je 738 Facebookvrienden

Nu aan het lezen

Dit is wat er gebeurde toen deze jongen contact zocht met zijn 738 Facebookvrienden

Dit is wat er gebeurde toen deze jongen contact zocht met zijn 738 Facebookvrienden

De Amsterdamse Gino Bronkhorst (23) deed voor zijn afstuderen een wel heel bijzonder experiment. In plaats van het obligate scriptie-papiertje, maakte hij een korte documentaire. ‘Echte frienden‘ laat zien wat gebeurt als je contact zoekt met al je Facebookvrienden. In het geval van Gino, 738 mensen. Maar hij krijgt nooit een berichtje waarin iemand vraagt hoe het met hem gaat.

Daarom bevroeg hij twee weken lang zijn online vrienden over hoe het met hen ging. Onschuldige praatjes dus, die een ‘echte’ vriendschap niet zouden misstaan.

Ex-schoonmoeder

Toch kreeg Gino meer dan eens geen of negatieve reacties. Denk aan: ‘vanwaar de interesse’ of ‘Hoezo vraag je je dat af’. De maker moest zelf ook wat drempels over, niet vanwege de achterdochtige reacties maar de variatie aan vrienden die hij in zijn lijst heeft staan. Gino in de docu: “Ik ga nu dus aan mijn ex-schoonmoeder (van 7 jaar geleden, red.) vragen hoe het met haar gaat. Ik weet ook niet wat zij zal zeggen. Ik heb blijkbaar dat soort mensen ook nog op mijn Facebook.”

De student Media, Informatie en Communicatie had twee doelen met zijn project : kijken hoe zijn Facebookvrienden zouden reageren én erachter komen wat hij aan ze heeft. Wat blijkt: “Mensen die mijn foto’s liken en erop reageren, zitten vaak helemaal niet te wachten op een praatje.” De reacties op Gino’s gesprekspogingen waren niet alleen achterdochtig. Er zaten mensen in zijn vriendenlijst die hij vaag kende en juist heel leuk reageerden. Gino: “Dat was heel onverwachts.” Inmiddels is de 30-minuten durende docu in een week tijd meer dan 160.000 keer bekeken.

Intensief

Wat Gino met zijn experiment hoopt te bereiken, is mensen meer echt contact te laten hebben. Zelf leverde het experiment hem nieuwe ontmoetingen op met mensen die hij alleen van gemeenschappelijke vrienden kende, of vrienden die hij al jaren uit het oog was verloren. “Mensen denken dat het voldoende is iets op Facebook te plempen. Een nieuwe baan, hupsakee. Maar een berichtje waarin je aan elkaar vraagt wat je doet en hoe je dat vindt, is toch veel leuker?!”

Meer persoonlijk contact is waar Gino naar streeft. Toch zit er een limiet aan hartelijkheid: het is best pittig om met honderden mensen tegelijk warme banden te onderhouden, weet de bijna afgestudeerde student. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat je maximaal tussen de 150 en 200 vrienden kan hebben. Het verschijnsel heet Dunbar’s number (Het getal van Dunbar) en is de vermeende cognitieve grens aan het aantal individuen waarmee een persoon een stabiele, sociale relatie kan onderhouden.

Gino: “Het was best een hectische periode omdat ik in korte tijd alles heb gefilmd, bewerkt én het experiment heb gedaan. Ik merkte dat ik veel stress ervoer van het tegelijk voeren van alle gesprekken. Je merkt dat dit bijna niet mogelijk is. De gesprekken gingen over van alles: soms emotioneel, dan weer kortaf en dan weer zei iemand iets heel leuks te hebben gedaan. Je raakt emotioneel een beetje in de war.”

Gewoon doen

De grootste les die de media-student – actiever op Instagram dan Facebook – heeft geleerd door zijn experiment: iedereen is onzeker. “Als ik in het verleden iets postte, en mensen reageerden niet of raar, vroeg ik mij weleens af of het aan mij lag. Je wordt, zoals onderzoeken bevestigen, best onzeker van social media. Door dit onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit bij veel mensen speelt, dat maakt me wel wat zekerder. Ik heb meer dan 1000 berichten gekregen van mensen die ik niet ken die zeggen dat ik hun ogen heb geopend of die ook vaker een berichtje willen sturen naar vrienden. Ook al vinden mensen het raar dat je contact zoekt, je moet er maling aan hebben. En ga er niet vanuit dat mensen die je foto’s liken, je ook echt leuk vinden.”

 

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.