Vance

Waarom het ‘pikante’ WK schaken logo genialer is dan jij denkt

Soms kan je er niet omheen dat iets toch wel erg op een seksueel standje lijkt. Zo werd het nieuwe logo van het wereldkampioenschap schaken 2018 ook met veel lol ontvangen. Op de afbeelding worden twee schakers met de benen in elkaar verstrengeld afgebeeld. En dat lijkt toch wel verdacht veel op een pikant seksstandje.

Schaken is sexy

De bedenker van het toch-niet-zo-onschuldige logo? Het design-bureau Shuka uit Moscow. Op 17 december lanceerde het bedrijf dit nieuwe logo voor het WK schaken 2018. Al snel wezen critici op de komische gelijkenis met een seksstandje uit de Kamasutra.

Zodra het hek van de dam is, lopen de schapen in de wei. Al snel barstte het internet los met hashtags als #ChessIsSexy en werd de nieuwe term ‘pawnographic’ in het leven geroepen: een samensmelting van ‘pawn’ – pion in het Engels – en ‘pornografisch’.

Reactie

De oprichter van het designbureau, Ivan Vassin, vertelt tevreden te zijn met het embleem. Vassin geeft in een interview met Quartz zelfs aan blij te zijn met het feit dat er überhaupt een reactie is. Hij vertelt dat het logo eindelijk de sport – dat door menigeen wordt bestempeld als ‘nerdy’ – in de spotlight zet.

Vassin wilde met het ontwerp juist de menselijke kant van de schaaksport laten zien. “Hier [in de logo] laten wij de relaties en de gevoelens zien. We spreken hier over menselijke waardes: menselijkheid, vrijheid en liefde.” Oprichters van het online portaal Chess.com uitten zelfs hun waardering voor het logo door in de intieme pose een schaakspel uit te voeren.

Geniaal ontwerp

Wat door de seksueel getinte berichten over het ontwerp wordt overschaduwd, is dat het logo eigenlijk best wel geniaal is. Door met een collage aan rasterpatronen van schaakborden te spelen, zie je meteen dat het hier om schaken gaat. Dit maakt dat het ontwerp ook zo makkelijk deelbaar is op sociale media, je herkent het direct.

Het ontwerp van Shuka vormt ook een frisse, moderne blik op het thema schaken, dat nog steeds in lijn is met de stijlen van voorgaande jaren. Je kan je voorstellen hoe frustrerend het is voor een ontwerper om te horen dat het ontwerp ongeveer hetzelfde maar ook vernieuwend moet zijn.

Seksueel-getint design

Toch is het niet verrassend dat het schaaklogo van Shuka lacherig commentaar krijgt. Het komt namelijk wel vaker voor dat een logo wordt vergeleken met een geslachtsdeel of seksueel kenmerk. Zo werd het logo van AirBNB vergeleken met een vagina of een balzak. Ook deze juweeltjes laten zien hoe fout je kan gaan met een logo.

Hoe onschuldig het commentaar op Shuka’s logo ook lijkt, het kan wel degelijk effect hebben op design. Zo kunnen slinkse opmerkingen vaak leiden tot een ongemakkelijk gevoel bij klanten, waardoor ontwerpers worden geforceerd zich te limiteren tot veilige opties die – laten we wel wezen – een stuk minder snel zullen opvallen.

Uitgelichte foto: Shuka Design.