Vance

Je kunt voortaan met één klik reageren op Facebook dankzij Reactions

Eerder al was de wereld in rep en roer: Mark Zuckerberg had aangekondigd dat de Like-knop er een concurrent bij zou krijgen. Een dislike-knop komt er alleen niet, want dat zou te negatief zijn. Dat de Like-knop niet meer allesomvattend is, was overduidelijk. Maar hoe moest het dan wel?

Facebook introduceerde vandaag na uitgebreid testen dan toch eindelijk voor iedereen het alternatief op de Like-knop: Reactions. Naast het duimpje omhoog wordt het in nu mogelijk om uit meer emoties te kiezen, zoals “Liefde” “Haha” “Wow” “Verdriet” en “Boos”.  “Yay” heeft de eindselectie helaas niet gehaald, wat stiekem best jammer is, omdat eigenlijk het tofste was van alle opties.

Makkelijker reageren

Eén van de redenen waarom Facebook voor de emoji’s heeft gekozen, heeft te maken met het steeds groter wordende aantal internetgebruikers in de wereld. Via emoji’s kan men makkelijker en sneller reageren, zonder eerst te hoeven typen.

Al langer is er vanuit Facebook-gebruikers de vraag om meerdere variaties op de immer klassieke Like-button. Bijvoorbeeld in de vorm van een dislike-, of respect-button, met name omdat een Like niet altijd even gepast is. Dat een echte dislike-button er niet is gekomen, is niet heel erg verrassend. Facebook gaf eerder al aan deze knop te negatief te vinden voor de uitstraling van het sociale medium.

Een gedurfde zet

Een gedurfde zet van Facebook, want er is niet zo duidelijk en makkelijk als de Like-knop. Toch moeten de zogenoemde Reactions een toevoeging zijn voor het platform. Door de uitbreiding met de Reactions is het nu mogelijk om meerdere emoties te laten zien. De Reactions worden zichtbaar door de Like-knop enige tijd ingedrukt te houden.

Met de Reactions stelt Facebook gebruikers ook in staat om hun tijdlijn persoonlijker te maken. Daarnaast wordt het voor Facebook in één klap duidelijker hoe gebruikers ervan op bepaalde content reageren. Ook adverteerders zullen baat hebben bij de nieuwste ontwikkeling van het sociale medium. Ook zij zullen namelijk meer inzicht krijgen in de gevoelens die hun advertenties teweegbrengen. Dat haalt natuurlijk niet weg dat het nu wel heel gemakkelijk wordt om een boze emoticon te plaatsen onder een ongewenste advertentie in je News Feed.

Here to stay

“Dit is nog maar het begin,” laat engineering director Tom Allison aan BuzzFeed weten. “Het team is nog aan het kijken hoe mensen de Reactions gebruiken. We gaan nog veel leren.”

Of je de nieuwe reactieknoppen van Facebook nu een geweldige aanvulling op het uiten van je emoties vindt of meer iets voor idioten die niet genoeg hebben aan een duim in de lucht: ze zullen waarschijnlijk niet meer verdwijnen uit je News Feed. Yay!