Vance

Dit jonge bedrijf maakt korte metten met de weinig diverse stockfoto-wereld

De moderne klassieker onder de fotostock-foto’s is het kopje koffie naast een macbook. Ernaast wat cleane notebooks, pennen en papier en je bent er.

Het lachende koppel, de mollige baby: stockfoto’s zijn bedoeld als representatie voor ons dagelijkse leven. Maar ze stellen ook normen: welk ras, gender en culturele identiteit normaal is. Voor mensen die niet wit zijn of zich identificeren als een geslacht, is herkenning in dergelijke foto’s niet zo makkelijk om te vinden, niet voor de maker én niet voor de consument die de non-verbale boodschap absorbeert.

Refinery29

Bedrijven en fotografen hebben wat pogingen gedaan een meer divers aanbod te creëren. Denk aan de makers van Refinery29 die een eigen foto-collectie uitbrachten toen bleek dat de website een één in een dozijn uitstraling had gekregen dankzij de eentonige en weinig diverse beelden.

De modellen op een stockfoto waren graatmager, wit en hadden steevast een smile ter grootte van komkommer. Niet écht inspirerend. De eigen foto’s mondden uit in een samenwerking met stockfoto-bedrijf Getty die daarmee in ieder geval één lijn heeft waarin witte huiden en stijve taferelen overheersen.

Esthetiek

TONL is een nieuw bedrijf dat zich volledig wil richten op de verbreding van stockfoto’s en het neerhalen van schadelijke stereotypen. Oprichter zijn de Amerikaanse Karen Okwonkwo en Joshua Kissi. De ondernemer en fotograaf zijn een jaar bezig met hun initiatief waarmee ze ondervertegenwoordigde mensen willen laten zien. Komende augustus wordt het platform gelanceerd. Verwacht niet alleen culturele diversiteit van deze new kid in town; voor de makers weegt esthetiek minstens zo zwaar.

Online community

Extra bijzonder aan TONL is dat het deels een online community is; mensen en potentiële klanten zullen input leveren (wensen, ideeën) over wat ze willen zien. Het moeilijke aan het nieuwe platform is namelijk dat diversiteit in de foto’s ook arbeidsintensief is, aldus TONL die op dit moment één fotograaf heeft. “Maar we gaan zeker ons best doen iedereen te vertegenwoordigen.”