Je kijkgedrag op Netflix zegt meer over je dan je denkt

Nu aan het lezen

Je kijkgedrag op Netflix zegt meer over je dan je denkt

Je kijkgedrag op Netflix zegt meer over je dan je denkt

Bijna weekend, bijna tijd voor om weer lekker te gaan bingewatchen. Maar wat voor een Netflixer ben jij eigenlijk? Kijk je spannende series in een keer af  zonder te ademen of ben je meer van de comedy series? Of toch meer van de films?

Jumpshot, een bedrijf Netflix-data (van 100 miljoen apparaten uit 188 landen) verzamelt en analyseert heeft Netflix gebruikers in verschillende groepen ingedeeld. Daarover schrijft Mic. Waar herken jij jezelf in?

Binge Watchers

Volgens Jumpshot ben je een bingewatcher als je vijf of meer afleveringen achter elkaar kijkt. Voorwaarde: elke aflevering duurt minstens 20 minuten. Deze groep is aardig groot. 70 procent van de Netflix-gebruikers bingewatcht minstens een serie per maand. Opvallend momenteel is generatie X (geboren tussen 1960 en 1980) de grootste groep bingewatchers.

Power Bingers

Maar er is ook nog een andere categorie: power bingers. Dit zijn Netflixers die het voor elkaar krijgen om verschillende titels te bingewatchen per maand. Power bingers komen veel minder vaak voor dan bingewatchers. Ongeveer 30 procent van de Netflixers voldoet aan de regels voor deze categorie.

Vergelijken

Na data van de afgelopen 14 maanden te onderzoeken, kwam Jumpshot erachter dat het aantal bingewatchers aanzienlijk gedaald is sinds januari 2016.

Bron: Jumpshot

Maar, in dezelfde tijd is het aantal power bingers verdubbeld. Het percentage power bingers die meer dan zeven dagen in een maand power bingen, is gegroeid naar maar liefst 88,2 procent!

Netflix power bingers hebben de neiging om meer andere content van Netflix te kijken dan de ‘normale Netflixers’. Bij bingewatchers is Netflix vaker niet de enige streamingsdienst. In vergelijking met de normale Netflix-gebruikers, kijken power bingers ongeveer twee keer zoveel video’s op YouTube en 2.2 keer zoveel video’s op Hulu.

Maar: als het aankomt op internetten, zitten power bingers juist 43 procent minder op sites dan de gemiddelde Netflixer. Het lijkt erop dat, terwijl power bingers andere videocontent kijken, bingewatchers het internet afstruinen.

Opnieuw kijken

Als een Netflix Original-serie online komt als Jessica Jones of House of Cards, zou je kunnen verwachten dat gebruikers zo snel mogelijk deze content afkijken. Dat klopt, maar daarna vergeten ze die serie ook weer.

De data van Jumpshot geeft aan dat een Netflix-gebruiker na een keer een Netflix Original hebben gebinget, ze dit meestal niet nog een keer doen. Oude comedyseries als Family Guy, The Office en Friends hebben wel een hoog opnieuw-kijk gehalte hebben.

Toekomst Netflix

De bibliotheek van Netflix blijft groeien. Momenteel hebben ze zo’n 5000 titels, waarvan 348 original Netflix producties. Naar verwachting van Jumpshot zal Netflix uitbreiden met meer bingewatch-materiaal, wat waarschijnlijk meer power bingers op zal leveren.

Wie weet moet er dan zelfs een nieuwe groep geïntroduceerd worden, bijvoorbeeld de super power bingewatchers.

Nena is 21 jaar en studeert Journalistiek in Tilburg. Ze houdt zich graag bezig met schrijven, film en fotografie. Mensen denken vaak dat ze aan het dromen is, maar in werkelijkheid bedenkt ze dan geniale creatieve producten. Of wat ze gaat eten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.