Vance

Kijktip: is je insta-fame na tien jaar nog houdbaar?

Foto: VPRO

Geloof het of niet, maar Instagram bestaat alweer tien jaar. Al sinds het begin zitten er influencers op het platform. Maar hoe houdbaar is je insta-fame nog na tien jaar? Ben je nog wel relevant, nu er een nieuwe generatie influencers op het platform zit? En wat moet je nu doen om nog relevant te blijven? Deze vragen krijgen in de documentaire ‘Volg je me nog?’ op NPO 3 een antwoord.

In de documentaire volgen filosoof en journalist Doortje Smithuijsen en regisseur Willem Timmers drie vrouwen die op Instagram echte influencers zijn. De vrouwen – @jolielot, @larissabruin en @by.iris.sophia – hebben jaren de vruchten geplukt van Instagram. Ze verdienen al ruim tien jaar lang geld met hun imago op Instagram. Dat imago bestaat vooral uit glamorous events, gratis spullen en instagrammable huizen.

Maar inmiddels zijn de drie ook dertigers die dus al tien jaar met social media en hun zelfbeeld bezig zijn. En dat blijkt lang niet altijd positief. In de documentaire zien we dan ook de negatievere delen van hun leven. Denk aan de onzekerheid die veroorzaakt wordt als je constant naar jezelf kijkt en het verliezen van volgers.

Volg je me nog?

Bovendien hebben de drie nu met nieuwe uitdagingen te maken. De algoritmes van Instagram veranderen constant, waardoor het bereik van de influencers en hun volgers afnemen. Tegelijkertijd staat er een nieuwe generatie jonge influencers op, waar de dertigers mee moeten concurreren. Is dit beroep dus wel houdbaar?

Daarnaast veranderen de levens van de dames zelf ook flink, zien we in ‘Volg je me nog?’. Iris (@by.iris.sophia) wil bijvoorbeeld steeds meer haar authentieke zelf tonen, in plaats van alleen maar beelden delen van wat haar volgers willen zien. Maar hoe vind je de balans tussen wat je volgers leuk vinden en wat jij leuk vindt? Marlot (@jollielot) heeft eenzelfde probleem: na jarenlang reizen, staat ze nu op het punt een kindje te krijgen. Welke gevolgen heeft dat voor haar status?

Larissa (@larissabruin) merkt juist dat het steeds moeilijker is om te groeien op Instagram. Daarom is ze ook een YouTube-kanaal begonnen met een vlog. Ondertussen experimenteert ze met TikTok, in de hoop daar een nieuwe fanbase op te bouwen.

Hier kijk je de documentaire

Ben je nou nieuwsgierig geworden? Dan raden we je aan om donderdag om 21:40 uur je televisie aan te zetten. Dan verschijnt ‘Volg je me nog?’ namelijk op NPO 3 en op NPO Start.