Kleding die je nooit draagt gaat zichzelf verkopen

Nu aan het lezen

Oplossing voor een overvolle kledingkast: Kleren die je nooit draagt gaan zichzelf verkopen

Oplossing voor een overvolle kledingkast: Kleren die je nooit draagt gaan zichzelf verkopen

De inhoud van een kledingkast zegt veel over een persoon: chaotisch of geordend, gevouwen of hangend en dan de hoeveelheid van alles. In mijn geval betekent mijn kast, waar met gemak drie volwassen mannen in zouden passen, lichte chaos, véél van hetzelfde streepjes!) en een chronisch gebrek aan dingen die ik écht nodig heb.

Regelmatig kom ik thuis van een shopsessie om te concluderen dat ik best al een paar leuke shirtjes had hangen. En ook die rok lag er nog. Aha, oké, note to self. Oorzaak: die eerder genoemde chaos waardoor de helft van mijn garderobe ligt bedolven onder kledij die wellicht een, of twee keer is gedragen.

Slimme kast

Er is een manier om een volledig beeld te krijgen van wat je hebt liggen met behulp van technologie. Een kledingkast die volledig connected is. Deze slimme kledingkast heeft niet als doel jou er goed uit te laten zien. Wél moedigt het je op een licht dwingende manier aan alles te benutten wat je in huis hebt.

De reden: we kopen veel meer kleding dan we kunnen dragen en dat is zonde. Overconsumptie van kleding is een groot probleem voor zowel het milieu als diegene die het maken.

Alleen al in het Verenigd Koninkrijk wordt jaarlijks meer dan 2 miljoen ton aan kleding en schoenen gekocht, terwijl de gemiddelde Brit slechts een vijfde van zijn kleren daadwerkelijk gebruikt.

Kleding

Weggeven

Onderzoekers van de Birmingham City University werken daarom aan een slimme garderobe die herinneringen verstuurt naar de smartphone van de eigenaar. Kleding is voorzien van radiofrequentiechips. Als een kledingstuk lang niet gedragen wordt, komt de chip in actie. Reageert de eigenaar nog steeds niet? Dan wordt automatisch contact opgenomen met een naburige kringloopwinkel die op zijn beurt de eigenaar benadert.

Hierdoor ontstaat volgens de onderzoekers een ‘Internet of Clothes’. “Stel je voor dat je ineens biedingen ontvangt op kledingstukken waarvan je niet eens meer wist dat ze in je kast hingen”, zegt Mark Brill, hoofddocent Future Media aan de Birmingham City University. “Dit concept spoort mensen aan beter na te denken over kledingconsumptie. En ik hoop dat het op den duur leidt tot een meer ethische consumptie van mode.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.