Birkenstock gaf zojuist zijn eerste modeshow ooit en het is een ode aan de toerist - Vance

Nu aan het lezen

Birkenstock gaf zojuist zijn eerste modeshow ooit en het is een ode aan de toerist

Birkenstock gaf zojuist zijn eerste modeshow ooit en het is een ode aan de toerist

De dag die je wist zou komen is hier. Het Duitse schoenmerk Birkenstock gaf voor het eerst in 242 jaar een modeshow en wel in Parijs tijdens de Paris Fashion Week.

In de immer chique Jardins des Tuileries popte een safari-eske tent op, bol van de planten en beige-tinten. Rondom de tijdelijke loopbruggen verzamelde zich een select gezelschap van genodigden, vips en meer van zulks.

Voorgevormd voetenbed

De locatie, de planten en de minimalistische advertising moet ogen alsof we hier te maken hebben met een knap staaltje design waar je we ja, graag! Onze voeten in willen steken. Nee nee, wij laten ons niet afleiden. Een Birkenstock is een Birkenstock. We hebben de eerste golf in 2013 meegemaakt toen iedereen – van onze oma’s tot hippe vriendinnen – zich hesen in de ultracomfortabele zolen met voorgevormd voetenbed en daar hebben we van geleerd. Een Birkenstock is niet classy.

Het is en was het toonbeeld van toeristische taferelen. Maar zo bekleed met bruin en groentinten en best wel toffe prints, gaan we langzaam overstag.

Dat komt omdat Birkenstock van haar zwaktepunt haar kracht heeft gemaakt. Getuige de foto’s ademde de show ‘tourist en exploring’. En dat is helemaal niets om je voor te schamen, lijkt het merk te willen zeggen. Een ooggetuige meldt: er was veel gezond en lekker eten, minder gezond drinken en heuse picknick-tafels om het op te consumeren.

Eigen identiteit

In tijden van luchtige macarons en canapés die naast lucht vooral maar maximaal drie kilocalorieën bevatten is het een verademing: Birkenstock blijft bij zichzelf.

Birkenstock’s CEO Olivier Reichert aan de Amerikaanse Vogue: ‘Ons doel met deze show is niet om ons te meten aan de grote modehuizen. We wilden een ruimte creëren voor mensen om te relaxen en iets te drinken en ze de nieuwe collectie laten zien. Maar we willen ons niet anders neerzetten in de modewereld, we zijn blij met wie we nu zijn.’

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.