LinkedIn heeft alle potentie om een gebruikersvriendelijk platform te zijn, toch vind ik het altijd een worsteling: de updates, het genavigeer. Het zorgt er voor dat ik als ZZP’er waarschijnlijk niet het uiterste uit het sociale medium haal en daardoor mooie klussen misloop.
Maar daar komt voor alle gebruikers op zoek naar klanten en opdrachtgevers verandering in: LinkedIn ontwikkelde namelijk vorige maand de mogelijkheid je producten en diensten te verkopen via de nieuwe ProFinder dienst.
Match
In slechts drie stappen wordt je gelinkt aan een businesspartner: je vult in wat je nodig hebt (een designer voor je nieuwe website), krijgt vijf opties van professionals met een persoonlijk bericht, beschrijving én prijskaartje en kiest dan op basis van deze informatie en je gut feeling je zakelijke match.
Met zo’n 420 miljoen leden in meer dan 200 landen, en dus een enorme berg aan werkzoekenden en werkgevers, bedacht LinkedIn dat het potentieel enorm is. Door de gebruikersdata waar LinkedIn over beschikt, kan je nu snel en makkelijk de beste opties zien voor een freelance project of dienst die je nodig hebt, en dat blijkt meer betrouwbaar dan connecties op meer anonieme basis.
Het platform kan zelfs zoekresultaten filteren op basis van je netwerk en op basis daarvan aanbevelingen doen. De diensten waar je nu voor terecht varieert van accounting, design, verzekeringen, fotografie tot marketing en schrijven. Het lijstje gaat nog wel even door, maar je begrijpt het idee. En goed nieuws: ProFinder is gratis voor zowel ZZP’ers als verkopers.