Nu aan het lezen
Haal die wasknijpers maar van je ogen, want jouw vergaderingen zijn met dit geheime ingrediënt nooit meer slaapverwekkend. We hebben het over iets alledaags dat meestal niet met de werkvloer wordt geassocieerd: humor. Ja, je leest het goed. Uit onderzoek is gebleken dat grappige meetings leiden tot betere communicatie en nieuwe ideeën.
De Vrije Universiteit van Amsterdam en de University of Nebraska in Omaha deden onderzoek naar het toepassen van humor tijdens vergaderingen. Hierbij bezochten de onderzoekers team meetings bij twee middelgrote bedrijven in Duitsland en filmden zij het gedrag van de teamgenoten.
Door naar ‘humor-laughter-humor chains’ te kijken, ontdekten de onderzoekers dat het team meer open in communicatie en het uiten van nieuwe ideeën was na een goede dosis grappen en grollen. Ook werden er significant meer vragen gesteld en oplossingen voorgesteld dan bij een ‘humorloos’ teamgesprek.
Voormalig onderzoek heeft aangetoond dat wij 30 keer sneller lachen in een groep dan als wij alleen zijn. Humor kan dus een sterke rol spelen in groepsbinding, welke indirect ook de prestaties verbetert. Door humor een rol te laten spelen in het spel van vergaderen, worden er meer voorstellen beloond en nieuwe suggesties geopperd. Dankzij deze boost aan positief denken worden de teamgenoten meer aangemoedigd in creativiteit en productiviteit.
Niet alle soorten humor werken effectief tijdens het vergaderen. Het onderzoek van de universiteiten was vooral gericht op goedbedoelde, positieve humor die door iedereen in het team genoten kon worden. Sarcastische en bekritiserende humor werken juist averechts, en zorgen voor een minder voordelige sfeer met meer negatieve opmerkingen.
Hoe bevorder je dan de humor tijdens vergaderingen? Nale Lehmann-Willenbrock, leidend auteur van het onderzoek, zegt dat het begint bij de teamleider. Door als positief voorbeeld te dienen en positieve humor te introduceren kan de leidinggevende team meetings bevorderen.
Vooral creatieve bedrijven zullen voordelen halen uit humor op het werk:
“Organizations who rely on their employees’ creative input should consider putting humor at the core of their organizational values”
– Nale Lehmann-Willenbrock
Haal die moppenboek uit de kast en lachend naar je werk dus! Zo blijkt maar weer dat humor hét ingrediënt is voor succes.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.