Vance

Marc Jacobs strikt Susan Sarandon, Marilyn Manson én Kendall Jenner voor freaky commercial

Missy Elliot en Marilyn Manson in één video. Gooi daar Susan Sarandon bij en de mysterieuze blikken van Cara Delevigne en je hebt een commercial waardig voor topontwerper Marc Jacobs.

Zijn nieuwe herfst 2016 campagnevideo is een kunstje om naar te kijken, niet alleen door de eclectische mix van sterren maar meer nog door de stijl die van je beeldscherm afspat. Het is enorm edgy, gothic haast, en bevat een soundtrack die eigenlijk alleen maar vraagtekens oproept. Maar dan op een fijne manier.

Kanye

De video ter ere van de herfstlijn van Marc Jacobs is gemaakt door Hype Williams die verantwoordelijk is voor een paar van de beste muziekvideo’s ter wereld, waaronder de klassieker ‘Gettin jiggy wit it’  van Will Smith. In 2010 nog was Williams de schrijver voor de korte film Runaway van Kanye West – minstens zo’n extravagant figuur als Jacobs.

De commercial, die meer weg heeft van een korte, artistieke film, kwam tegelijk uit met het stijlnummer van Billboard. Te zien zijn Jacobs ‘muzes van dit seizoen’ die poseren in mystieke kleding. Het hele gebeuren wordt in Harpers Bazaar  door St. Vincent (de vriendin van Cara Delevigne) beschreven als ‘fantastisch, thematisch en theatraal’.

De modellen zijn vermakelijk, met een heksachtige Kendall Jenner, een verleidelijke Susan Sarandon en Jacobs himself met een signatuur sigaret in de hand (hij staat erom bekend een kettingroker te zijn). Het hele ensemble schreeuwt ‘bad-ass’, meer nog vanwege de attitudes als de kledingstukken waar het éigenlijk om draait.

‘Freaks’

Een stelletje freaks, geeft Clark toe over het stel celebrities. “Maar wel oprechte, mooie freaks.”

Volgens Marc Jacobs is het niet toevallig dat de ogenschijnlijke willekeurige celebs in één video zijn gestopt. Zowel qua beroep als stijl en imago passen de namen niet bij elkaar – maar daarin schuilt wellicht juist de magie. Hij zegt tegen Billboard:

“Ze zijn niet één. Ze zijn verbonden met elkaar omdat je in een moment voelde dat al deze dingen bij elkaar horen.” Gedurende de maand juni onthulde Jacobs op Instagram een voor een de sterren in zijn campagne met daarbij een boodschap over hoe ze de ontwerper stuk voor stuk inspireren.

Liefdesdeuntje

En het resultaat mag er wezen: een divers gezelschap die op de deuntjes van ‘Love honey, love heartache’ van Man Friday mysterieus de camera in kijken. Als je je afvraagt waarom het contrast tussen de donkere, edgy kleding en het vrij romantische liedje zo groot is, dan heeft regisseur Williams het antwoord. Hij vond dat de kleding een ‘ritme’  had en hem herinnerde aan de club cultuur in de jaren 90. Ga zien, en oordeel zelf.