Vance

De weg naar succes uitgelegd in zes stappen

Niemand wordt op zakelijk gebied succesvol geboren, ook niet als je door familieomstandigheden een bedrijf in de schoot geworpen krijgt.

Ik vraag mijzelf dan ook op dagelijkse basis af hoe je verandert in een briljante ondernemer, wat de innovatieve kracht is in grote bedrijven en hoe lang je aan de weg moet timmeren om uiteindelijk op een TED podium terecht te komen.

Ik ben vastberaden er te komen, en tot die tijd leer ik graag van meer gevestigde namen. Zo ook strategiemanager bij Associated Press en selfmade man Francesco Marconi die een ongelooflijk interessant artikel publiceerde op Medium.

Kijken

Marconi kwam als 21-jarige Italiaan terecht in The States op zoek naar geluk en ondernemerschap. Hij wist niets over de cultuur maar leerde door te kijken hoe andere mensen dit deden. Op basis van zijn eigen ervaringen en het gedrag van anderen, ontwikkelde hij een succesformule met de strekking: succes is geen kwestie van geluk. Het is een algoritme.

Zijn ‘ENGAGE’  methode is verfrissend – zakelijk geluk is niet iets wat je kan komen aanwaaien, het is iets wat je zelf kan creëren.

De essentie van deze ‘geheime formule’ is je potentieel in de strijd te gooien en volledig te benutten. Het gaat erom meer tijd te besteden aan de dingen die echt belangrijk voor je zijn zodat je krijgt wat je wilt in je persoonlijke en professionele leven.

Dus wat is ENGAGE?

ENGAGE is een proces van 6 stappen waarin je ontdekt wat jou drijft. Volgens Marconi lopen veel loopbanen vast omdat ze de waarde onderschatten van het denken over wat hen drijft. “Ze zien dit als een soft skill. Het is geen prioriteit.” Maar dat type denken is precies wat ervoor zorgt dat startups succesvol lanceren, mensen promoties krijgen en politici worden verkozen. ENGAGE is er, met andere woorden, zodat je niet stagneert.

E: Explore

Dit betekent zoveel als te ontdekken wat je kan en waar je voor staat. Essentieel is hierbij dat je vol zelfvertrouwen naar het succesproces kijkt. Denken dat je iets kan, scheelt al de helft van de pijn en moeite. “Denk er over na wat belangrijk voor je is. Wat geeft betekenis in je leven? We verliezen vaak onze waarden – de dingen die ons drijven en definiëren, en daarmee ons vertrouwen in de toekomst.”

Het is volgens Marconi makkelijk om beperkende gedachten in de greep te houden. ‘Ik ben niet slim genoeg, ik heb niet de middelen. Ik zit niet in een creatieve omgeving.’ “Maar de realiteit is: jij bent de X factor in deze formule. Als je je minste verandert, verander je jezelf.”

Marconi bedacht een opdracht waarmee je stap 1 van het ENGAGE proces op gang kan helpen. Identificeer je top 3 kernwaarden, definieer dan de stappen die je elke week kan doen om hieraan te voldoen. Vind je creativiteit belangrijk? Reserveer dan 15 minuten per dag om vrij te tekenen. Hou je van avontuur? Maak dan tijd om elke week een nieuwe plek te bezoeken.

N: Narrow

Marconi zag zichzelf als Italiaans jongetje later werken en leven in New York, zo erg zelf dat tegen de tijd dat hij 18 was hij naar de IKEA ging en een gigantische zwart-wit foto van de skyline boven zijn bed hing. “Dat was mijn manier van het creëren van een visueel doel waar ik elke avond voor het slapengaan even bij stil kon staan.”

Uit meerdere onderzoek blijkt dat het stellen van doel op zichzelf al een mini-algoritme voor succes is. In 2010 vonden onderzoekers van de McGill University dat een geschreven goal-setting-programma positieve effecten zou kunnen hebben op moeizame studenten. Na een periode van vier maanden waarin de studenten specifieke doelen stelden en gedetailleerde strategieën hiervoor schreven; bleken degene die het programma succesvol afsloten gemiddeld 30 procent beter scoorden in vergelijking met de rest.

Dus nu je weet wat je waardeert in het leven, is het tijd om doelen te stellen. “Stel ze en zeg ze hardop. Schrijf ze op. En zorg ervoor dat ze simpel, meetbaar, haalbaar en realistisch zijn.”

De eerste stap om je doelen te versmallen: weet wat je niet zult gaan doen. Leer ‘nee’ zeggen. Want er is niets dodelijker voor je doelen dan veel tijd te besteden aan veel dingen. Focus is key en gaat energieverspilling tegen. 

G: Generate

Een doel zonder plan is slechts een wens, genereer daarom een plan. Volgens Kellogg School of Management professor Lauren Rivera, hebben managers de neiging kandidaten aan te nemen die hun vriend konden worden. Dit proces gaat niet alleen over het vinden van de juiste persoon met de vaardigheden voor de job, maar ook de persoon die past binnen de bedrijfscultuur. In andere woorden: mensen vertrouwen mensen die zij beschouwen als gelijk.

Vaak staat er maar één persoon tussen je droomfunctie en jezelf, en dan is het zaak erachter te komen welke kenmerken je kan overnemen. Succesvolle mensen weten hoe zich kunnen aanpassen in de omgeving waar ze zich bevinden.

De eerste stap om een plan op te stellen: directeuren en zakeneigenaar spenderen zo’n 90 procent procent van hun tijd in vergaderingen en het beantwoorden van e-mails. Tijd vrijmaken voor de mensen die ertoe doen is belangrijk. Vind die ene persoon die je kan helpen een doel te bereiken en stel een plan op hoe je diegene kan bereiken.

A: Anticipate

Je hebt bepaald waar je heen wilt en hoe je er gaat komen. Je bent klaar voor het ‘echte werk’. “Maar hoe goed je plan ook is, je zal altijd obstakels tegenkomen.”

Op 20-jarige leeftijd ontwikkelde Benjamin Franklin een persoonlijk plan waarin hij morele perfectie nastreefde. Inclusief mediteren, matig eten en drinken en het vermijden van seks. In zijn autobiografie legt Franklin uit dat zo’n plan voor doelen heeft bijgedragen aan zijn successen als politicus, diplomaat en staatsman. Het belangrijkste deel van een plan: de ruimte om flexibel te zijn en om obstakels heen te navigeren.

Deze onverwachtheden kunnen mensen zijn, omstandigheden of onze eigen beperkende gedachten. Het kunnen ook de taken zijn die je moet vervullen om een doel te bereiken.

G: Gain

Het najagen van je dromen is hard werken. Dus hoe vermijd je dat je een burn-out krijgt? Psychologie die cognitieve flexibiliteit bestuderen menen dat het antwoord te maken heeft met openheid voor het onverwachte – zelfs als dat het proberen is van een nieuw restaurant, het ontmoeten van nieuwe mensen of ontdekken van een nieuwe hobby.

“Altijd wanneer ik op het punt sta iets op te geven, doe ik iets spontaans zoals het praten tegen een vreemde of zelfs het doen van push-ups onder mijn bureau. De pauze verzet mijn gedachten van wat tegenover me staat maar geeft me een extra boost die ik nodig heb om door te gaan.”

In andere woorden: kijk voorbij je dagelijkse gewoonten. Neem risico’s, ga buiten je comfort zone en voorzie jezelf van nieuwe input.

E: Elevate

De iconische psycholoog Abraham Maslow vond dat de twee grootste behoeften van de mensen de behoefte is om ergens bij te horen en de behoefte gewaardeerd te worden. Als je het ENGAGE algoritme toepast, zal je jezelf in een leiderschapspositie bevinden waarin je mensen met deze behoeften zal ontmoeten.

Marconi – ook fellow bij de Columbia Journalism School – vindt dat het werken met studenten stimulerend werkt. “Zodra iemand van school contact met mij opneemt, probeer ik altijd de vraag te beantwoorden of het door te sturen. Over de jaren zijn deze studenten in hun eigen werkveld leiders geworden, waardoor ik nu van hen kan leren.”

Hoe push je jezelf naar het volgende niveau? “Door een persoon te erkennen die je leven op positieve wijze heeft gevormd. Het tonen van respect inspireert andere mensen en zorgt voor invloed.”