Vance

Mark Zuckerberg is een slecht rolmodel voor jongeren

Wie denkt dat er op SXSW alleen maar succesverhalen over startups en technologische innovatie te horen zijn komt bedrogen uit: Het is echt niet allemaal halleluja wat er hier gepredikt wordt. Een kritisch geluid klinkt er vandaag bijvoorbeeld uit de mond van NYT journalist Douglas Rushkoff, die van mening is dat de glorificatie van bedrijven zoals Uber, Facebook en Google hopeloos misplaatst is.

Het is totale onzin dat iedereen de volgende Uber of Mark Zuckerberg moet worden

“Het is totaal onrealistisch dat we een volgende generatie opvoeden met het beeld dat mensen als Mark Zuckerberg de helden van onze tijd zijn, en dat dat het soort succes is dat je na moet streven” zegt hij vandaag op SXSW. “Wat veel mensen die een startup beginnen zich niet lijken te realiseren is dat de kans dat jij mulitmiljardair wordt net als Zuckerberg, minuscuul klein is. We mythologiseren het succes van Facebook, Instagram en Snapchat alsof het een haalbaar carrierepad is voor anderen, maar dat is helemaal niet waar!”

Volgens Rushkoff, die deze maand zijn nieuwe boek Throwing Rocks at the Google Bus lanceerde, is het tijd dat onze maatschappij anders gaat denken over economisch succes. “Je doelstelling als ondernemer zou moeten zijn om een paar miljoen om te zetten, niet een paar miljard. Er is niks mis met een streven naar break-even+: Het is een realistischer plan, en eentje waar jijzelf en de maatschappij gelukkiger van wordt.”

Rushkoff wijst op de successen van non-profit organisaties en familiebedrijven die volgens hem keer op keer betere resultaten weten te realiseren dan beursgenoteerde bedrijven. “Wanneer je je tijd en resources gebruikt om producten te maken waar je echt achter staat, levert dat altijd meer succes op. Het is niet vreemd dat we op dit moment een enorme opkomst zien van kleine, lokale ondernemers die bier brouwen, meubels fabriceren of kleding ontwerpen: Mensen maken betere dingen als ze zelf 100% verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat. Dat zijn de helden die we zouden moeten vereren”.

In a digital economy, don't get further away from value creation - get closer to it

Volgens de journalist is het ironisch dat we elkaar opjutten om miljardensuccessen na te jagen met triviale technologische oplossingen zoals fotofilter apps of mobiele Scrabble spelletjes. “Want wat doen de mensen die daadwerkelijk miljardair zijn geworden? Ze gaan zelf biertjes brouwen of openen een restaurant omdat dat is wat ze écht leuk vinden! Het pijnigt me om te zien dat in deze tijd zoveel mensen een business opzetten in iets wat ze helemaal niet leuk vinden om te doen. Als je een visie hebt van wat je echt wilt bijdragen aan deze wereld: Ga dat dan doen. En máák iets.”

Rushkoff maakt van de gelegenheid gebruik om de aanwezigen in de zaal die vandaag met Uber naar het festival zijn gekomen een tik op de vingers te geven: “Uitgerekend jullie zouden beter moeten weten!” verwijt hij de voorlopers in de tech- en media industrie: “Support je lokale ondernemers, in plaats van nieuwe megabedrijven zoals Uber: Dat is de enige manier waarop we de economie daadwerkelijk gaan hervormen.”

In Throwing Rocks at the Google Bus gaat Rushkoff verder in op de rol van kleine en lokale ondernemers in een nieuwe economie. Het boek is sinds begin deze maand verkrijgbaar als ebook, hardcover en paperback.