Het meest populaire kopje koffie op Instagram is een ijsje

Nu aan het lezen

Het meest populaire kopje koffie op Instagram is een ijsje

Het meest populaire kopje koffie op Instagram is een ijsje

Als veertienjarige werkte ik een jaar lang iedere zondagmiddag in een klein ijswinkeltje. Op stikhete zomerdagen maar ook tijdens de gure winterperiode. Het was dit jaar waarin ik een verborgen liefde voor ijs ontdekte en het wist toe te passen in nagenoeg elke maaltijd.

Met name de koude middagen waarin de stad zich liever wentelde in de warmte van een dekentje dan in de dampen van een ijskoud hapje, ging ik in mijn eentje los achter de toonbank. Ik mikte een bol ijs in mijn koffie en experimenteerde met smaken door de chocolademelk.

Weemoed

Wat bleek: ijs is altijd een goed toetje, zowel na diner als ontbijt, lunch en alles daartussen.

De nodige kilo’s later, stopte ik met het werk. Maar nog steeds kijk ik met weemoed naar elke verkoopster van een even schattig tentje, en doe mezelf en haar dan een plezier en gun mezelf een extra bol.

IJshoorntje

Voor je ogen is er nóg iets beters, kwam ik tegen op Instagram. De Zuid-Afrikaanse barista Dayne Levinrad bedacht dat het ijs-koffie recept volmaakt zou zijn als je hete koffie in een met chocolade bedekt ijshoorntje zou gieten.

cone

Levinraid claimt dat zijn culinaire uitvinding op dit moment op Instagram de meest getagde kop koffie ter wereld is. Met zo’n 1 miljoen afbeeldingen onder de hashtag #coffeeinacone, lijkt de uitspraak van de voormalige marketingman gek genoeg te kloppen.

Maar het eetbare koffiekopje getuigt niet van veel liefde voor het ijshulsel. Het hoorntje wordt gebruikt als manier om een Instagramwaardig product te worden, marketing dus. “Als mensen binnenkomen in de winkel, nemen ze een selfie en taggen ze het met #coffeeinacone”, vertelde Levinrad tegen CNN.

cones

Lagen

Dat was niet direct een succes: toen de barista zijn creatie testte, smolt het hoorntje bijna direct. Sindsdien heeft Levinrad maar liefst vier verschillende lagen chocolade aangebracht, elk variërend in cacaodikte om maar als barrière te fungeren.

Op dit moment hebben klanten tien minuten om de koffie te drinken voordat de creatie in hun handen smelt.

Terwijl het hoorntje alleen nog te koop is in Zuid-Afrika, zoekt Levinrad patent op het product. Goede hoop voor ons dus. Geniet tot die tijd van het genoegen om kwijlend naar je beeldscherm te staren, net zoals ik.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.