Millennial roze en La La Land-geel is wat we dit jaar massaal kochten

Nu aan het lezen

Rapport bewijst: we kochten dit jaar massaal millennial roze en La La Land-geel

Rapport bewijst: we kochten dit jaar massaal millennial roze en La La Land-geel

Als onze interieurs en kledingkeuzes een afspiegeling zijn van onze diverse persoonlijkheden, valt te concluderen dat het met uniciteit reuze meevalt.

Wie weleens Pinterest afstruint of thuis is in de Instagram-interieur accounts weet dat er een aantal onmisbare elementen zijn als je een huishouden runt anno 2017.

La La Land-geel

Men neme een gietvloer, Scandinavische of Industriële elementen, véél planten en roze en/of gele accenten. Herkenbaar? Dat moet haast wel, zegt het consumentengedragrapport van de Britse warenhuizenketen John Lewis.

Emma Stones iconische jurk in La La Land heeft ons massaal doen beseffen dat mooi geel niet lelijk is

Uit de jaarlijkse analyse van de keten blijkt dat dit het jaar is geweest van millennial roze, khaki en op La La Land-geïnspireerd geel. Kijkend naar ons shopgedrag zijn we daarnaast nog niet helemaal hipster-af: avocado tools en baardproducten blijven onverminderd populair.

Fluwele banken

Het rapport is gebaseerd op het koopgedrag van Britse consumenten, maar de overeenkomsten met de Nederlandse markt zijn niet te missen. Wat dacht je van opblaasdieren voor in het zwembad of een unicorn op elk denkbaar oppervlak? Op speelgoedgebied is de fidgetspinner een Europese hit die in het voorjaar net zo snel kwam als vertrok.

Thuis ontlenen we inspiratie aan de Californië-stijl, meldt het rapport. Denk: fluwele (roze) banken en cactusprints. Verrassend: de retailer voorspelt dat volgend jaar het jaar wordt van slangen, apen en toekans, vogels met een bontgekleurd verenpak.

Roze donuts

Al die kinderlijke elementen in onze lifestyle doen de onderzoekers afvragen: is er niet sprake van een beetje escapisme? ‘Een touch exotische en fantastische elementen, hebben mensen geholpen te ontsnappen aan de serieuze kant van het leven’, aldus een woordvoerder van het bedrijf dat ook de Nederlandse consument bedient in de Bijenkorf shop-in-shops.

Opblaasdieren: schattig of een vorm van politiek-escapisme?

Hoofd kinderkleding Caroline Bettis, vertelde eerder aan the Independent dat John Lewis geen stereotypen wil aanmoedigen en een groter en gevarieerder aanbod wil aanbieden. Op het vlak van trend, maar ook gendergelijkheid. De keten besloot in september al haar kinderkleding genderneutraal te maken.

Met een ruimer aanbod kan zowel ouder als kind zelf beslissen of ze een shirt met roze donuts of met ruimteschepen willen dragen.

De voorkeur voor roze als serieuze modekleur komt ook niet uit de lucht gevallen: het is hip, emancipatoir, kalmerend, draagbaar en fotogeniek – in tijden van Instagram geen overbodige luxe. En die eeuwige spiralizer waarmee we van een willekeurige groente ‘spaghetti’ kunnen maken? Die mag van ons de prullenbak in.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.