Minder sparen en meer avontuur voor de millennials

Nu aan het lezen

Minder sparen en meer avontuur voor de millennials

Minder sparen en meer avontuur voor de millennials

Sparen voor grote uitgaves, bijvoorbeeld voor als de wasmachine er plotseling mee stopt. Of voor je pensioen, want dan weet je zeker dat je tegen die tijd kunt doen wat je wilt doen. Toch? Uit onderzoek van Savedo blijkt dat we in Nederland helemaal niet zo van het sparen zijn.

Vooral de millennials (18-30 jaar) geven hun geld liever uit dan dat het op de bank blijft staan: een derde van hen heeft helemaal geen spaarrekening. Daar komt bij dat bij meer dan de helft van de millennials een verre reis op hun bucketlist staan. Jongeren gaan dus liever op avontuur dan dat zij genoeg geld op een spaarrekening hebben staan voor onverwachte uitgaves.

Ervaring doet meer

Goededoelenloterij Raffld deed ook onderzoek onder jongeren over hoe zij met hun geld omgaan. Dit onderzoek wijst uit dat ervaringen meer doen bij millennials dan geld. Zes op de tien jongeren verkiest een mooie reis boven een goedgevulde bankrekening.

En zo sluiten deze twee onderzoeken perfect op elkaar aan. Jongeren geven op dit moment een stuk minder aan het hebben van geld en geven dit veel liever uit. Een mooie reis maken helpt natuurlijk ook bij je zelfontwikkeling, wat voor veel millennials ook een belangrijk onderwerp is.

Leef meer in het nu

Het onderzoek van Raffld stelde ook de vraag of deze generatie meer uit het leven haalt dan hun ouders. 41 procent liet weten het hier meer eens te zijn. Daarnaast zegt 37 procent het veel belangrijker te vinden om te leven in het nu, dan te ‘sparen voor later’.

Door meer te leven in het nu, ervaar je minder stress. Je doet tenslotte wat je leuk vindt en leeft je leven daardoor intensiever. Daar komt bij dat je het gevoel van geluk niet uitstelt, maar er juist op dit moment naar op zoek gaat. Want waarom zou je pas gelukkig mogen zijn als je met pensioen bent?

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.