Vance

Dit zijn de outfits die we het liefst dragen, gebaseerd op Google zoektermen

Door de zoektermen die een gemiddeld mens op één dag de interwebs inslingert, zou je een interessant en soms verontrustend profiel van iemand kunnen schetsen. Van levensvragen tot recepten, heimelijke liefdes en alledaagse beslommeringen waar alleen Oma antwoord op weet; we geven ons online bloot, en hoe.

Op basis van wat we Googlen, is heel wat te voorspellen. Dat doet de zoekmachine dan ook om onder meer modetrends in kaart te brengen en te kijken welke items welke mensen hoogstwaarschijnlijk in hun digitale winkelmandje zullen gooien.

Want hoewel fashion catwalks en de grote der aarde bepalen wat we uiteindelijk dragen – een flared jeans of skinny , néé herenpantalon – is het uiteindelijk de consument die het straatbeeld bepaalt.

Military-chique

Elk jaar geeft Google het fashion report uit, waarin deze trends worden beschreven. Voor komend najaar belooft het veel goeds. Was het een paar seizoenen geleden nog veel boho, kijken we dit seizoen naar military chique, ‘vrije’ outfits en ready-to-go outfits. Volgens het rapport zeggen de voorspellingen meer dan alleen wat we zullen gaan dragen; er zit een diepere, culturele betekenis achter.

Er was een tijd waarin vrouwen zich kleedden om de man te behagen. Vandaag de dag kleden we ons meer alsof we mannen zijn. We passen de traditioneel mannelijke stijlen aan, weliswaar, maar behouden de masculiene items zoals bomberjack en bikerjeans.

Tegelijkertijd is zichtbaar dat mannen deze stijlen ombouwen naar looks met meer ‘vrouwelijke’ kleuren en patronen. Het resultaat is een groeiende trend in ‘military chique’. Edgy dus, zowel voor mannen als vrouwen.

Michelle Obama en Kendall Jenner

Ook off-shoulder-tops zijn hot, volgens de zoekmachine, evenals jurken en kimono’s. De stijl is comfortabel, stijlvol en makkelijk aanpasbaar. Mensen die zoeken op zoektermen zoals zwangerschap en baby, zoeken naar versies van de stijl wat aangeeft dat het geschikt wordt bevonden door allerlei leeftijden.

Het bewijs is er: celebs zoals Michelle Obama maar ook Kendall Jenner hebben geholpen de stijl populair te maken.

Naast modische trends, is er ook heel wat sociologisch goeds uit de zoekresultaten te filteren. Dit zijn de vier voornaamste bevindingen:

1. Kinderkleren veranderen

Het zal je niets verbazen dat de outfits van kindsterretjes zoals Blue Ivy Carter, de dochter van Beyoncé en Jay-Z, iets boven het gemiddelde rompertje uitsteken op de schaal van ‘hipheid’.


Foto’s van deze kids in de media en op Instagram heeft ook zijn effecten op de mainstream koters. Ouders zoeken naar kind-versies van de laatste trends. Termen zoals ‘jongen’, ‘meisje’, ‘baby’ en ‘peuter’, werden bij alle voorgaande modetrends gegoogeld.

Tegelijkertijd zoeken mensen naar de volwassen versies van de kinderoutfits, wat erop duidt dat ze eerst de stijl bij North West hebben gezien en niet bij Kim of Kanye.

2. Genderhokjes zijn niet meer

Net zoals kinderen en volwassenen dezelfde stijlen omarmen, doen mannen en vrouwen dat ook. Je bent dus niet de enige die zich tegenwoordig liever in de kleding van zijn of haar vriend of vriendin hult.

Volgens een trendonderzoeker is er een revolutie gaande. “De karakteristieken van mannelijke of vrouwelijke items behoren niet langer uitsluitend tot de geslachten. De muren komen naar beneden van de hokjes.”

3.We willen allemaal uniek zijn

Consumenten nemen weliswaar looks over, maar ze willen geen kant-en-klare stijl. Mensen zoeken naar verschillende invalshoeken van een stijl, van de croptop tot het bomberjack. Alles om een meer gepersonaliseerde look te krijgen.

4. Functioneel is geen vies woord meer

Elke trending stijl is comfortabel en eenvoudig en mensen zoeken er naar om ze overal te kunnen dragen. Of dat nu een tuinbroekje is, een off-shoulder top of een bomberjack in zacht satijn: consumenten zoeken naar items naar gelegenheid.

Dit alles heeft niet te maken met een luie aard, integendeel: we zijn zo ambitieus dat we het liefst één outfit voor zowel zaken als plezier kunnen gebruiken.