Van Nederland tot Japan: Nijntje is terecht een tijdloze cultuurheld

Nu aan het lezen

Van Nederland tot Japan: Nijntje is terecht een internationale en tijdloze cultuurheld

Van Nederland tot Japan: Nijntje is terecht een internationale en tijdloze cultuurheld

Bestaand uit een paar lijnen, een kruis ter hoogte van haar mond en een immer gekleurd tenue bestormt Nijntje al sinds haar geboorte in 1955 de wereld. Het lieve, witte konijntje heet voluit Nijntje Pluis. Maker Dick Bruna overleed donderdag op 89-jarige leeftijd.

De Johan Cruijff van de tekenaars, reageerde iemand op het overlijden van Bruna. En zo is het. Want als er iemand is geweest die de jeugd van kindjes én volwassenen in Nederland en ver daarbuiten heeft gekleurd, dan is het deze pluizenbol.

Lief en klein

In haar verhalen fietst Nijntje, bezoekt ze de dierentuin en ontmoet ze vriendjes van heinde en verre. Zo komt penvriendin Nina vanuit een ver land naar Nijntje. Nina ziet er hetzelfde uit als Nijntje, maar is bruin van kleur. Samen drinken ze thee en spelen ze buiten.

Nijntje reist aan de hand van Dick Bruna de hele wereld over. Als Miffy in Engeland en Duitsland en Kleintjie in Zuid-Afrika. Maar het grootste succes ondervind het konijntje in Japan waar Nijntje Pluis mateloos lief en klein wordt bevonden, met name door volwassenen.

Nijntje merchandise

In 2003 schrijft Trouw al over een hype die al tientallen jaren voortduurt. Modebewuste mannen lopen er rustig rond in T-shirts met een afbeelding van het konijntje erop, terwijl studenten een Nijntje-agenda gebruiken en daarin schrijven met een Nijntjepen.

Uit het artikel: “Vooral Japanse vrouwen kunnen compleet van slag raken als ze iets kawaii (schattig) vinden. Miffy heeft blijkbaar een hoog kawaii-gehalte, want dit woord klinkt bijna non-stop in de Bruna-winkel.”

Foto: Pål Hansen

In tegenstelling tot Japanse metgezel Hello Kitty – denk roze – bevatte het pallet van Dick Bruna slechts 6 kleuren: blauw, geel, groen en rood. Met als aanvulling bruin en grijs. De helderheid van zijn werken – de lijnen kwamen nooit in één vlotte streek op het papier terecht, maar werden millimeter voor millimeter opgebouwd – spreken iedereen aan: jong of oud, Nederlands of internationaal. Een unicum in tijden van merchandise en veelal Amerikaanse speelgoedtaferelen op tv en in winkels.

Inspiratiebron

Marco Grob, zakelijk directeur Centraal Museum en Nijntje-museum noemt het overlijden van Dick Bruna een groot verlies voor de Nederlandse vormgeving. Want naast dat zijn werken graag werden gelezen door kinderen (en volwassenen), was zijn werk een inspiratiebron voor (internationale) kunstenaars zoals Richard Rutten maar ook Inez & Vinoodh die met Lara Stone een modellenvariant van Nijntje Pluis creëerden ter ere van Nijntjes 60e verjaardag.

Eenvoud was waar Bruna naar streefde, schrijft ook NRC. Net als grote kunstenaars Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld. Het feit dat de merchandise uit zijn voegen barst in Japan, snappen wij volledig. Een televisieserie? Ja hoor. En een eventuele nationale feestdag voor de familie Pluis en hun geestelijk vader? Wij pleiten voor. Tot die tijd kan je gelukkig naar hartenlust konijntjes kijken in het Nijntje-museum.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.