Heb je je weleens afgevraagd hoe de wereld eruit had gezien zonder Nike schoenen, sportwagens en theatrale shows tijdens concerten? Ik ook niet. En dat hoefde ook niet, totdat ik de trailer zag van de nieuwe Netflix docu-serie Abstract: The Art of Design. Opeens besefte ik me: zonder designers (op het gebied van interieur, grafische vormgeving, noem ’t maar op), zou de wereld bijzonder saai zijn.
Precies die impact op mensen, is wat ontwerpers teweeg willen brengen met hun werk. Acht bekende en minder bekende designers vertellen vanaf 10 februari over hun drive en visie over de manier waarop zij de wereld vormgeven.
Design-sterren
Uit de trailer kunnen we opmaken dat de manier van filmen is geïnspireerd op Chef’s Table: een docu-serie over de beste en meest exclusieve chefs in de wereld. In Abstract volgen we onder andere de Deense architect Bjarke Ingels (Via 57 West), Nike’s Tinker Hatfield en autodesigner bij Fiat Chrysler, Ralp Gilles.
De namen achter de serie zijn niet minder indrukwekkend. De Netflix-original serie is geproduceerd door de vertrekkende hoofdredacteur van Wired, Scott Dadich, die zijn eigen designbedrijf zal starten.
“Als we het goed hebben gedaan, zal Abstract je de toekomst helpen te begrijpen door de intenties van de objecten erachter te laten zien”, aldus Dadich. Een bingewatch seriedag staat alvast voor 10 februari in mijn agenda.