Tinder maakt je nog swipewaardiger door je beste foto uit te kiezen

Nu aan het lezen

Tinder maakt je nog swipewaardiger door je beste foto uit te kiezen

Tinder maakt je nog swipewaardiger door je beste foto uit te kiezen

Liefde op de eerste swipe is een zeldzaamheid, weet digitale matchmaker Tinder. Daarom komt het nu met een algoritme dat (ongevraagd) per kandidaat selecteert welke foto als profielafbeelding wordt laten zien aan je potentiële wederhelft.

De ‘Smart Photo’s feature‘ werkt als volgt: het test continu je profielfoto op succes en aantrekkelijkheid waardoor uiteindelijk je beste foto ‘wint’. Hierdoor toon je altijd je beste kant (rechts toch?) en verhoog je je kans op een match, volgens het bedrijf met zo’n 12 procent.

Meer is beter

Smart Photos houdt het swipegedrag van individuen bij wanneer het foto’s selecteert die je in eerste instantie ziet. Het is een systeem dat slimmer wordt naarmate de input groeit: des te meer je swipet en wordt geswipet, des te beter het algoritme van Tinder werkt.

Volgens Tinders Smart Photos is het niet meer nodig zelf te bepalen welke foto goed scoort: die met je kat, vrienden of je beste selfie. Het bedrijf ziet zichzelf als jouw persoonlijke data-researchteam. Een jubelend en optimistische boodschap, die toch wat onverwachte en negatieve gevolgen kan hebben voor je privacy.

Advertenties

De Tinderfeature lijkt namelijk het topje van de ijsberg als het gaat om data waar het bedrijf over beschikt: naast overduidelijke gegevens als leeftijd en gender, weet het ook of je van blonde of donkerharige jongens houdt.

Hiermee kan gebruik worden gemaakt van Tinders advertentieproduct waarin advertenties direct in de feeds van gebruikers verschijnen. Je kan je voorstellen dat informatie over wat je aantrekkelijk vindt, waardevol wordt gevonden door adverteerders en andere bedrijven, zeker in een wereld waarin we steeds meer neigen naar depersonaliseerde, gerichte marketing.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.