Het afgelopen jaar was een goed jaar voor YouTube, blijkt uit de omzetcijfers die zijn vrijgegeven. In 2019 was de omzet van het bedrijf maar liefst 15 miljard dollar. Dit komt voornamelijk door de inkomsten van advertenties. Het is de eerste keer dat moederbedrijf Google de cijfers van YouTube deelt, sinds Google het in 2006 overnam.
Hiermee is YouTube goed voor 10 procent van de totale omzet van Google. Even ter vergelijking: in 2019 draaide Netflix een omzet van ruim 20 miljard dollar.
Overname
Zoals gezegd werd YouTube in 2006 overgenomen door Google. Eerder deelde het bedrijf nooit hoeveel de omzet van het videoplatform was. Maar dankzij de nieuwe CEO van het moederbedrijf van Google, Alphabet, is daar toch verandering in gekomen. De CEO Sundar Pichai nam eind vorig jaar het stokje over van Larry Page en Sergey Brin.
Met de bekendmaking van de cijfers van het vierde kwartaal, zorgt de nieuwe CEO al voor flink wat verandering binnen het bedrijf.
Inkomsten
Zo werd duidelijk dat het grootste gedeelte van de inkomsten van YouTube komt binnen via advertenties, maar dit blijkt niet het enige te zijn. Ook via de betalende gebruikers, gebruikers met een zogenaamd premium abonnement, komt aardig wat binnen. Daarnaast verdient het platform ook nog aan YouTube Music. Hoeveel deze gebruikers precies opleveren, werd niet bekend gemaakt.
Zoekmachine
Toch is YouTube lang niet de enige factor die geld in het laatje voor Google brengt. Uiteindelijk blijkt de zoekmachine toch nog voor het grootste deel van de omzet te zorgen. Dit leverde in het laatste kwartaal van 2018 een omzet van 27,2 miljard dollar op. In 2019 was dit zelfs gestegen naar 98,1 miljard dollar.