Tegenwoordig kun je vrijwel álles via internet bestellen. Niet gek ook dat we in Nederland er steeds vaker voor kiezen om iets online te bestellen, in plaats van dat we deze aankoop in een fysieke winkel doen. Het grappige is dat we deze online bestellingen tegenwoordig steeds vaker via onze smartphone plaatsen. Het aantal aankopen die met een smartphone gedaan worden, is zelfs verdubbeld in de afgelopen vier jaar.
Online aankopen
Voor het onderzoek werd gekeken naar het aantal consumenten dat minstens één keer per maand online shopt én dit via een smartphone betaalt. Uit de cijfers blijkt dat deze bestellingen tussen juli 2015 en juli 2019 maar liefst met 200 procent gestegen is.
Onder de Nederlandse consumenten deed in 2015 slechts 22 procent aankopen via hun smartphone. Inmiddels is dit getal gestegen naar 40 procent. Voor het onderzoek was het niet alleen belangrijk dat de consument online shopt via de smartphone, maar ook dat hij of zij daadwerkelijk afrekent via een smartphone.
Populaire producten
Maar welke producten worden dan vooral online gekocht? Grappig genoeg staat telefoonaccessoires en apps op nummer één. Hierna volgen kleding en sportartikelen. Daarnaast zijn levensmiddelen ook erg populair om via internet te bestellen.
Het is niet gek dat we steeds vaker onze smartphone toevertrouwen om ook te gebruiken bij het online shoppen. Een smartphone is inmiddels zoveel meer dan slechts een telefoon om mee te bellen of sms’en. Het is een volledige computer die we allemaal bij ons op zak hebben. Het online shoppen kan gemakkelijk gedaan worden terwijl je naast je partner (of alleen) op de bank tv zit te kijken. En de meesten beschikken inmiddels over genoeg data om ook onderweg helemaal los te kunnen gaan in de digitale winkels.
Maar dat zijn niet de enige redenen. Dat jongeren bekend zijn met online shoppen is natuurlijk geen verrassing, maar ook ouderen vertrouwen het inmiddels steeds meer toe.