Sinds ik als freelancer werk, sta ik ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zonder je hiervoor in te schrijven, is het namelijk niet mogelijk om een bedrijf te starten. Want als je je inschrijft bij de KvK krijg je een BTW-nummer, en zonder deze kun je geen facturen versturen. Het inschrijven bij de KvK is dus een logische stap. Alleen komt er nog wel iets meer bij kijken dan alleen een inschrijving.
Nadeel
Als je je inschrijft, kom je automatisch in het handelsregister, maar hier zit nogal een nadeel aan. Deze gegevens zijn namelijk vrij makkelijk te achterhalen op internet, maar ook in allerlei bestanden die de Kamer van Koophandel aan commerciële partijen doorverkoopt. Best irritant als je helemaal geen zin hebt in telefoontjes van mensen die je iets proberen te verkopen.
Ik ben niet de enige die hiermee te maken heeft – en hier last van heeft.
Dat moet een fysiek adres zijn (dus geen postbus) waar men jouw bedrijf kan vinden. Als zzp'er heb je vaak niet een apart bedrijfspand, en dus moet je je thuisadres opgeven. Deze informatie is openbaar en simpel via google te vinden (naam + "adres" levert vaak al een KvK-hit op).
— Aafke Romeijn (@aafkeromeijn) December 29, 2017
Mag dat?
Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is het mogelijk dat de Kamer van Koophandel de wet overtreedt door adverteerders inzage te bieden in het handelsregister. De organisaties gaan daar nu over in gesprek.
Vooral voor ondernemers die vanuit huis werken is dit een dingetje. Het bedrijf staat dan meestal op het privéadres, waardoor zij thuis te maken krijgen met telefoontjes, post en deur-tot-deur-verkoop.
Tips om dit te voorkomen
De Kamer van Koophandel geeft zelf wel een aantal tips om dit nog een beetje in de hand te houden. Zo kun je bij de non-mailing indicator inschakelen. Dan wordt je adres niet opgenomen in Google Maps en heb je dus geen last meer van de bergen post en telefoontjes. Maar het zou ook kunnen helpen om je naam niet te gebruiken als bedrijfsnaam.
De makkelijkste manier om hier vanaf te komen is door een kantoor te huren en dat adres te gebruiken. Maar dan moet het wel een ‘echt’ kantoor zijn, want een zogenaamd virtueel kantoor is volgens de Kamer van Koophandel niet toegestaan.
Gevolgen
Maar wat gaat er gebeuren als de Autoriteit Persoonsgegevens gelijk heeft? Als de Kamer van Koophandel geen informatie meer mag delen voor commerciële doeleinden, heeft dit grote gevolgen voor het bedrijf.
De organisatie haalt zo’n 40 tot 50 procent van zijn inkomsten uit eigen activiteiten, waaronder dus de verkoop van data. Ze halen voornamelijk geld binnen dankzij bedrijven die gegevens op grote schaal inkopen. Als dit niet meer kan, zal het bedrijf een hoop geld mislopen. Maar het is nog de vraag of het zover zal komen.