Vance

Pepsi voorkomt confrontatie met boze menigte door commercial terug te trekken

Ophef op Twitter. Een paar jaar geleden zagen we bijna dagelijks nieuwsartikelen met die drie worden in de kop. Nu zijn boze Twitteraars anno 2017 vaak niet meer genoeg reden om het nieuws te halen. Tenzij ze een hele goede reden hebben om boos te zijn. En deze week hebben ze dat met dit spotje van Pepsi.

Model Kendall Jenner houdt een confrontatie met de politie tegen door een blikje Pepsi aan de politie geven. De boodschap: in een wereld met Pepsi leven mensen in harmonie samen.”Wij denken dat dat een krachtige boodschap is”, aldus de frisdrankfabrikant.

Black Life Matters

Los van het feit dat Coca-Cola-fans waarschijnlijk niet kunnen geloven dat Pepsi op welke manier dan ook voor harmonie kan zorgen, is er een groter probleem met deze commercial. In de VS is namelijk zijn namelijk de laatste jaren heel veel incidenten geweest met politiegeweld tegen demonstranten. In het bijzonder tegen zwarte demonstranten, rond de hele black life matters-beweging.

Deze incidenten hebben geleid tot veel verontwaardiging en woede. En Pepsi gaat hier wel heel lichtvoetig mee om in deze commercial. Het feit dat het ook nog eens een blanke vrouw is die politiegeweld voorkomt met een blikje Pepsi, is daarbij de druppel voor velen. Veel zwarte Amerikanen zien er daardoor ook nog eens een rascistische boodschap in.

Vooral omdat het beeld van Kendall Jenner voor de neus van de politie wel erg veel doet denken aan een foto die vorig jaar viral ging: de zwarte vrouw Leshia Evans die in Baton Rouge oog in oog staat met twee zwaarbewapende agenten. Was ze een blanke vrouw met een blikje Pepsi geweest, dan was er een hele andere situatie ontstaan, is onbewust de boodschap die Pepsi nu uitdraagt.

Ondanks dat Pepsi nog steeds gelooft in de krachtige boodschap van de commercial, heeft het wel besloten hem terug te trekken. Hij staat inmiddels ook niet meer op het YouTube-kanaal van het colamerk.

Nivea

Daarmee zijn de pijnlijke fouten van reclamemakers overigens nog niet de wereld uit. De advertentiecampagne die Nivea deze week lanceerde is misschien nog wel erger dan de Pepsi-commercial. Ook deze ‘White is purity’-campagne is inmiddels teruggetrokken na ophef.

Ophef op Twitter mag dan (gelukkig) niet meer dagelijks de nieuwskoppen halen, het zorgt er gelukkig nog steeds voor dat bedrijven terecht worden gewezen als ze een pijnlijke fout maken.