Vance

Refinery29-oprichter Piera Gelardi deelt drie tips voor moedige creativiteit

‘Stylish en well-rounded’, dat is media-platform Refinery29 in een notendop. Het biedt een combinatie van buiten- en binnenkant. Want waarom zou inhoud niet samengaan met een stijlvolle garderobe?

Dat vindt mede-oprichter Piera Gelardi ook. Ze is naar eigen zeggen een ‘dance floor lover and imaginary jingle writer‘ die vrouwen wilt inspireren en voorzien van stijl, informatie en fijne content zonder te verzanden in koppen als ‘de waterslik truc waardoor je een plattere buik krijgt’, of: ‘zo behaag je je man’.

Feministisch

Niet erg feministisch nee, zegt ook Gelardi tijdens The Next Web Conference 2017. Terwijl dat wel was hoe ze is opgevoed. Haar vader was een ondernemer met wie ze aan de keukentafel al op jonge leeftijd ideeën uitwisselde en haar moeder was behoorlijk feministisch. Niet in de laatste plaats beschikken de Gelardi’s over een flinke dosis stijl.

“We zijn gek op ons verkleden”, aldus de jongste Gelardi-telg in een felroze pakje – TopShop, is te lezen op haar Instagram-account.

Screenshot van Refiney29

Gelardi is creatief directeur en medeoprichter van het internationale, digitale mediabedrijf rondom lifestyle. Verhalen over de ondernemer variëren van ‘laat een indruk achter’ tot ‘heeft zero werkervaring maar maakte van haar startup een miljoenenbedrijf’.

Mijn indruk? Wat een energie. In slechts 20 minuten deelt ze wat top-secrets van haar groeiende bedrijf dat ze samen met twee andere kick-ass ladiesnight heeft opgericht. Want ze begon met vier mensen en geleende apparatuur, en leidt nu een internationaal bedrijf met 400 mensen en een groeiend aantal bezoekers.

Drie tips voor moedige creativiteit van deze ster-ondernemer en laten we wel wezen, kick-ass prater.

1. Wees zoveel mogelijk jezelf

Gelardi neemt ons visueel mee in de brainstorm-ruimte van Refinery29 oftewel haar ‘Peachpit’. Een perzikgekleurde ruimte met snoepbakken, rosé en glitters. Een saaie brainstormsessie kan je naar eigen behoefte aanpassen, zegt Gelardi.

Gedij je goed bij felle kleuren en bakken met zoetigheden? Ga ervoor. En wéét je dat je een impuls krijgt van die ene collega of dat boek? Wederom: ga ervoor. Be the most you gaat erom trouw te blijven aan je waarden en te vertrouwen op je intuïtie.

Hoewel jezelf zijn gaat over je sterkste kanten, wordt je soms heus uitgedaagd. Gelardi: “Dat had ik ook toen mijn bedrijf groeide. Ik voelde me goed als creative director maar moest andere taken aangaan. Ik ging twijfelen of ik wel de juiste persoon was voor deze baan. Met name toen ik moes leren onderhandelen. Ik dacht eerst dat dat echt betekende ‘fuck you’ te zeggen aan de telefoon. Dat was niet zo. Door het op mijn manier te doen, voelde ik me lekkerder.” Daarom: Als het niet past, pas het dan aan. Voeg dingen toe waar je je goed bij voelt in de nieuwe terreinen zoals de suikerzoete peach room van Gelardi.

2. Zet de voorwaarden voor creativiteit naar jouw hand

Essentieel tijdens brainstorms en deadlines die in je nek hijgen (Geef me goede ideeën! Nu!), is de voorwaarden voor creativiteit naar je hand zetten. Voor Gelardi betekent dat visuele ideeën opdoen, bladeren in tijdschriften en mensen uitnodigen die ze vertrouwt en die ‘haar geest openen’. Gelardi: “Vaak voelen we ons tekortschieten als er grote druk op ons ligt. Maar wat als we vaker terugdenken aan de topmomenten en proberen te recreëren wat toen de omstandigheden waren?”

De ondernemer kwam erachter dat de omstandigheden voor een creatieve brainstorm behoorlijk van invloed zijn op het resultaat. Ze pikte dit op tijdens haar eerste job bij een tijdschrift waar de losse sfeer en vele grappen ervoor zorgden dat er briljante brainfarts ontstonden. “Een vlieg op de muur zou denken dat we niks deden, maar wat we deden was heel belangrijk: lollig zijn en open, waardoor alle creatieve juices kunnen vloeien.”

Dat de voorwaarden voor creativiteit niet altijd lollig zijn, weet Gelardi maar al te goed. In tegenstelling tot haar zuurstokroze outfit staat een gitzwarte dag nog vers in haar geheugen.

“De dag na de verkiezingen en de zege van Trump voelde ik me zwaar. Ik wilde zwarte kleding aandoen en behoorlijk dramatisch zijn maar ik wist dat ik moed zou putten uit mijn rol als leider. Ik ging naar kantoor en zette samen met mijn team een brainstorm op over hoe we met andere Amerikanen zouden kunnen praten over wat er zojuist was gebeurd. Dat resulteerde in een geweldige samenwerking met 30 vrouwelijke kunstenaars wiens werken zelfs tijdens de vele women’s marches werden gebruikt.”

De kern van deze supertip van Gelardi: Soms moet je het ongemakkelijke omarmen en recreëren wat voor jou werkt.

3. Frictie is alleen maar voer voor vooruitgang

Voor Gelardi staat haar carrière in het teken van passievol doelen nastreven. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen hobbels heeft overkomen. Juist door het succes van Refinery29 merkte ze dat er aanpassingen moesten worden gemaakt. De enorme hoeveelheid content die het bedrijf door te groei produceerde, was namelijk niet altijd even waardevol, merkte Gelardi. “Mensen werkten veel en snel en gebruikten bij artikelen Stockfoto’s. Dat straalde geen individualiteit uit, iets wat we als merk wel zijn. Ik raakte gefrustreerd. Uiteindelijk besloten we onze eigen foto’s te schieten. Als bonus kwam er een mooie samenwerking uit met Getty.”

Aanstekelijk

Het belangrijkste aan ‘moedig creatief zijn’, is volgens Gelardi dat het aanstekelijk is. Je leert van elkaar, creëert samen een sfeer en bouwt zo een bedrijf. Want no man is an island, ook niet als je een bizar sprankelijke persoonlijkheid hebt.