Pinterest verlaagt het gestelde percentage vrouwen in technische functies

Nu aan het lezen

Pinterest verlaagt het gestelde percentage vrouwen in technische functies

Pinterest verlaagt het gestelde percentage vrouwen in technische functies

Vrouwelijke ontwikkelaars zijn een schaars goed, weet Pinterest. In een verklaring in hun blog is te lezen dat het online creatieve bedrijf met grootse moeite vrouwelijke technische werknemers werft.

Het ‘ideeën catalogus’ bedrijf zegt nu dat een eerder gesteld doel waarbij 30 procent van de technische werknemers een vrouw zou moeten zijn, wordt verlaagd naar 25 procent. De reden: het eerder gestelde doel voor 2016 is niet gehaald.

‘Normaal techbedrijf’

“We streven nog steeds naar een percentage van 30 procent, maar we realiseren ons dat het meer dan 12 maanden zal duren voordat we dat bereiken”, aldus CEO Ben Silbermann in het blog.

Het bedrijf zei eerder altijd al bezig te zijn met een divers team vanwege de vele kwaliteiten en voordelen. Maar ergens onderweg ‘leken we kijkend naar de samenstelling van ons bestand ineens veel meer op een normaal techbedrijf’.

Doelen stellen

Hoewel Pinterest niet kon voldoen aan de gestelde doelen, hebben de gelijkheidsinspanningen ook veel goeds gebracht: Pinterest is überhaupt één van de weinige techbedrijven dat doelen stelt. Het resultaat: het afgelopen jaar kon Pinterest het aantal werknemers van ondervertegenwoordigde minderheden in technische functies verhogen van 1 naar 9 procent.

Ook op het niet-technische vlak nam het bedrijf zo’n 7 tot 12 procent meer mensen aan van ondervertegenwoordigde etniciteiten.

Hoewel Pinterest het betreurt dat de resultaten zo lang op zich laten wachten en ze zich meer zullen inspannen, heeft het bedrijf al wel flink geleerd van de nieuwe koers. De vijf belangrijkste lessen zijn het waard om te lezen: of je nu werknemer of werkgever bent.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.