Vance

Problemen oplossen als een design thinker: 6 manieren

Tot ik dit jaar ging samenwerken met vrienden die designer zijn, dacht ik dat dit betekende dat je tijdens een brainstormsessie onder het genot van veel koffie, gevloek en creatief getier hapklare producten bedacht.

Maar design gaat allang niet meer alleen om de look en feel van een tastbaar product. Het staat voor een manier van problemen benaderen en oplossen, binnen en buiten de zakenwereld. En ervaren designers weten allang: een oplossing komt niet binnen een dag. Zelfs niet binnen twee. Het is een continu schaven, schrapen en out-of-the-box denken totdat je een ons weegt. Maar dan heb je ook wat.

Succes

Ik ben geïnteresseerd in succes, ondernemen en bedrijvigheid. Maar wat maakt dat de één dit goed doet – of doorzet op talloze andere vlakken in het leven – dan de ander? Dit artikel van Fastcodesign geeft mij antwoorden. Ik deel de zes manieren waarop een design thinker problemen benadert – zowel zakelijk als privé.

Ze denken na over probleemoplossing

Design thinkers streven er naar problemen op te lossen. Niet zomaar problemen, maar de ‘juiste’ problemen. Dit klinkt als algemene kennis, maar veel mensen streven de verkeerde doelen na.
Oplettendheid is hiervoor een must. Stel je voor dat je een nieuwe app moet ontwikkelen voor online winkelen, maar tijdens je researchproces ontdek je dat je product installatie verwarrend is waardoor je product slechte recensies krijgt.

In tegenstelling tot doorrazen naar je oorspronkelijke missie, kies je ervoor eerst het installatieproces te verbeteren om vervolgens de app te verbeteren.

Ze denken na over gebruikers

De essentie van design thinking is noch de designer, noch de productmanager of de ingenieur. Het zijn de gebruikers. Design thinkersbehandelen gebruikers als partners en gelijkwaardigen, en zoeken naar hun wensen. Volgens Dev Patnik, CEO van Jump Associated, gedijt ieder bedrijf bij het verbinden met de juiste mensen.

Ze denken na over de context

Als je gefocust bent op je gebruiker, dan is het slim om je te richten op hun omgeving. Ga naar buiten, trek (spreekwoordelijk) de schoenen van je publiek aan, loop ermee en voel wat zij voelen. Als je dit doet snap je beter waar jouw product aan moet voldoen, en zie je de pijnpunten die je anders zou missen.

Ze denken na over back- en frontend

Design thinkers proberen de problemen te begrijpen die zowel een gebruiker ervaart als de processen en systemen die erachter liggen. Omdat deze problemen in maar weinig afdelingen van een bedrijf op zichzelf staan, moeten design thinkers bedenken hoe ze in een multidisciplinair team te werk zullen gaan.

Ze denken na over open innovatie

Design thinkers beschikken over een breed netwerk. Ze bekijken daarbij hoe ze het best het creatief kapitaal kunnen benutten van mensen die zowel in als buiten het bedrijf werken. Open uitnodigingen zijn essentieel bij design thinking.

Ze staan niet stil

Omdat ze nooit tevreden zijn met het heden, vragen design thinkers zich constant af wat er zou kunnen zijn of komen. “We hebben een rol die verdergaat dan het maken van dingen”, aldus Eric Quint, hoofd designer van 3M. “We denken na over de toekomst en stellen ons mogelijkheden voor.”