Deze school bewijst dat we de digitale detox nog niet moeten afschrijven

Nu aan het lezen

Deze school bewijst dat we de digitale detox nog niet moeten afschrijven

Deze school bewijst dat we de digitale detox nog niet moeten afschrijven

Over de digitale detox is het laatste woord nog niet gezegd. Jezelf onthouden van apps om weer in het reine te komen  met jezelf – lees, je concentratie opkrikken en gemiste slaap in te halen – wordt vaak gekoppeld aan een tijdelijke oplossing, geen structurele tegen het smartphonegeweld van onze tijd.

Toch lijkt er nieuw bewijs te zijn dat jezelf fysiek ontkoppelen van je digitale apparatuur, positieve effecten heeft. Op de Britse Stroud High School zijn strikte regels aangekondigd rondom smartphonegebruik en fitbits. De eerste omdat het voor afleiding en onzekerheid zou zorgen, en de tweede omdat de leerlingen zorgwekkend bezig waren met het aantal gezette stappen van die dag en getelde calorieën.

Noodgedwongen detox

De meisjesschool grijpt nu in om serieuze social media verslavingen voor te zijn. Als de zomervakantie is afgelopen, zullen alle apparaten in het bezit van 7 tot 9 jarigen in bezit worden genomen. Kinderen van 10 en 11 mogen hun apparaten tijdens de lunchpauze gebruiken.

Zo’n 400 leerlingen en volwassenen van de school deden mee aan een 7-daagse digitale detox. Om mee te kunnen doen moesten deelnemers al hun apparaten inleveren, zowel op school als thuis. De positieve gevolgen waren haast onmiddelijk merkbaar, zeggen deskundigen tegen The Guardian.

De kinderen zeiden meer vrije tijd te hebben en minder stress die doorgaans gepaard gaat met social media gebruik.

Controle

Het besluit om smartphones in de pan te doen, komt na de schrikbarende resultaten van een intern onderzoek waarbij driekwart van de leerlingen zei ‘contstant’ social media te checken of ergens op te reageren. Meer dan de helft van de kinderen nam hun smartphones mee naar bed. Maar het resultaat waardoor de directeur overging tot actie was dat meer dan de helft van de 11 tot 14-jarigen zei dat graag mee controle zouden willen hebben over hun social mediagebruik.

De kinderen die zelf niet wisten hoe ze meer controle konden nemen over hun online activiteiten, zeiden dat ze de week aanvankelijk nog wat onwennig vonden ‘maar al gauw de apparaten waren vergeten’.

De grote boodschap in dit verhaal is niet alleen dat een stevige mindering van ons smartphonegebruik goed voor ons is, maar dat scholen er zijn om kinderen te onderwijzen én te helpen.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.