Save Our Soules: prachtige campagne tegen palmolie in samenwerking met Lush

Nu aan het lezen

Save Our Souls: prachtige campagne tegen palmolie in samenwerking met Lush

Save Our Souls: prachtige campagne tegen palmolie in samenwerking met Lush

De Litouwse kunstenaar Ernest Zacharevic heeft een enorme noodkreet in een veld vol palmbomen gecreëerd. Van bovenaf zijn de letters SOS duidelijk te zien. De reden hiervan? Ernest wil hiermee zorgen voor meer bewustwording rondom de gevolgen van de palmolie-industrie.

Ernest maakte al eerder duidelijk dat er meer bewustheid moest komen rondom de palmolie-industrie. Dit deed hij door middel van zijn initiatief Splash and Burn. De consumptie van palmolie neemt namelijk alleen maar toe. Het zit in voeding, verzorgingsproducten en biodiesel. Hierdoor worden ontzettend veel regenwouden gekapt om hier een palmolie-plantage van te maken. En dat gaat allemaal ten koste van de natuur.

SOS

In juli 2017 kwam Ernest erachter dat heel weinig mensen weten wat palmolie precies is en wat het veroorzaakt. Dat terwijl het elke dag gebruikt wordt. Op deze manier is Splash and Burn ontstaan: een streetart campagne die de wereld bewust wil maken van palmolie.

Voor het nieuwe project van Splash and Burn kwam het idee om ‘kunst’ te maken van de palmolie-landschappen. Dit deed hij in samenwerking met de Sumatran Orangutan Society (SOS). De landschappen waar de olie palmbomen staan in Sumatra, staan hier namelijk op een van de weinige plekken ter wereld waar orang-oetangs, tijgers, olifanten en neushoorns samen leven.

Groter publiek

Ernest vertelt dat hij met zijn organisatie Splash and Burn een groter publiek wilde bereiken. Daarom sloeg de organisatie handen ineen met Lush. Simon Constantine van Lush vertelt: “We zijn al jaren aan het vechten om de palmolie uit onze producten te verwijderen. Nu doen we dat met behulp van Sumatran Orangutan Society en hun partners op de grond van Sumatra. We hopen dat dit SOS-bericht anderen inspireert om ook actie te ondernemen.”

Lush maakte voor deze campagne speciale orang-oetang zeepjes, die over de toonbank vlogen. Inmiddels zijn deze overal uitverkocht en is hiermee 126,014 pond voor dit project opgehaald.

Check hier de prachtige video van de #SOSsumatra campagne:

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.