Vance

Smartphone manoeuvreert passagiers door New York’s drukste vliegveld

Afgelopen weekend was het drukste weekend van het jaar op Schiphol, en dat was te merken.

Er waren niet alleen veel arriverende passagiers, mensen vertrokken ook naar hun vakantiebestemming en met de reguliere zakenreizigers daarbij opgeteld, resulteerde dit in pakweg een half miljoen reizigers.

Wat zou het leven van een reiziger toch mooi zijn als je tijdens die drukke periodes precies weet hoe lang je in de rij voor de check-in of douane moet staan voor je naar je gate kan lopen. Het drukste vliegveld in New York, John F. Kennedy International Airport, lanceert deze week een systeem dat de locaties van reizigers traceert om wachttijden te meten.

Het tracking systeem vangt Bluetooth en WiFi signalen op van arriverende passagiers. Aangezien 64% van de Amerikaanse volwassenen een smartphone bezit, is dit tot nu toe de meest accurate vorm van meten als het gaat om het traceren van passagiers.

“It tracks your mobile phone, and most people have either Wi-Fi or Bluetooth. There are sensors placed strategically along the process. Your phone is always emitting these signals.”

-Daryl Jameson, vice president IT & bagagesystemen

Om de wachttijden van passagiers te meten werden er door het hele JFK Airport beacons geplaatst die signalen opvangen als je er langs loopt. Doordat passagiers meerdere beacons passeren, berekenen de apparaten wat de actuele reistijd is van de passagier.

De werknemers van het vliegveld ontvangen de informatie die wordt verzameld door de beacons en hebben de stap genomen om de wachttijden uit te zenden op monitors verspreid over het vliegveld. Zo kunnen arriverende passagiers beter rekening houden met tijd en planning.

Met een aantal passagiers van 71,000 in het drukste weekend stijgt JFK Airport hoog uit boven Schiphol, maar toch zou het systeem ook bij veel andere vliegvelden stress-verminderend werken voor wachtende passagiers. Ook logistiek gezien kunnen de verzamelde data van het traceersysteem goed van pas komen bij toekomstige vliegveld designs.

Naast New York wordt het systeem gebruikt in San Francisco en zal het mogelijk uitbreiden naar meerdere vliegvelden in Amerika. Onduidelijk is of het systeem ook in Europa geïntroduceerd zal worden. Handig is het wel: zo hoef jij nooit meer onnodig te haasten met tassen en koffers in je handen, of urenlang met slaapogen te staren naar een boek bij je gate omdat je de wachttijden verkeerd had ingeschat.