Het is augustus en de eerste herfstverschijnselen zijn een feit. Niet als het ligt aan onze weersvoorspelling, maar aan de schappen in de winkel. We spotten de eerste pepernoot en ook de ingrediënten voor de herfstgetrouwe Pumpkin Spice Latte zijn binnen, meldt Starbuckspersoneel over het warme drankje dat sinds 2003 het najaar inluidt.
Een tikkeltje te vroeg, volgens sommigen. Hoewel een seizoen vol warmte, kneuterigheid en kaneel aanlokkelijk klinkt na maanden ijskoude frappuccino’s naar binnen hebben geklokt, is medio augustus wel heel enthousiast.
‘Basic bitches’
De PSL is dit seizoen nog niet te koop maar alleen al het binnenstromen van de ingrediënten zorgt voor genoeg onrust.
Barista’s van het Amerikaanse koffieconcern besloten hun zorgen te uiten op de Starbuckspagina op Reddit. Niet in de laatste plaats omdat het zomerfruitseizoen nog niet is overgewaaid naar pompoen en het personeel nog maar net is bekomen van de arbeidsintensieve (lees: helse) Unicorn Frappuccino.
I'm baaack!—and taking this fall thing to literal extremes! #PSLisBACK ☕🍂 pic.twitter.com/pTf6kfIvyW
— Pumpkin Spice Latte (@TheRealPSL) September 6, 2016
“Het komt eraan. Moge God ons helpen” postte Redditgebruiker AppKerman die een foto van de speciale Starbucks pompoen-saus plaatste bij haar post.
Een gigantische thread volgde waarin barista’s AppKerman bijvielen hun ongenoegen uitten over het seizoensdrankje. Het zou het drankje zijn voor ‘witte meisjes’ (weinig chique vertaald als ‘basic white bitches’) met weinig fantasie die de hele dag door foto’s maken voor hun volgers op social media.
Imago
In de rant lijkt het personeel verder voor eens en voor altijd te willen betwisten of de PSL naast hype nu wél of niet een steengoed drankje is.
De echte reden van de onrust is niet het imago van de PSL maar de vervelende klanten: you, me, Dupree.
Speciale verzoeken
Elk jaar opnieuw worden Starbucks barista’s getrakteerd op eindeloze speciale verzoeken. Een werknemer verwoordt het bijtend: “Can I get that pumpkin spice frappe with no spice? I’m not a fan of the spice. What you mean you can’t do that. McDonald’s does it for me all the time.”
Hoewel augustus nog iets te vroeg is voor de PSL, heeft de koffiegigant veel te danken aan het signature drankje dat volgens Forbes goed is voor het creëren van een geheel marktsegment. Omdat wij de flauwste niet zijn, zullen we alsnog bij het vallen van de eerste blaadjes de PSL bestellen maar dan zonder extra verzoeken. Beloofd.