Vance

Syrische vader eigenaar van drie bedrijven na crowdfunding campagne

Soms moet je onderaan beginnen en langzaam klimmen naar de top. Voor deze Syrische vluchteling en vader van de 4-jarige Reem, ging die overgang wel heel erg snel. Abdul Halim al-Attar werd afgelopen zomer gefotografeerd terwijl hij op straat in Beirut pennen verkocht en is, na een crowdfunding campagne, trotse eigenaar van drie bedrijven.

De foto van Abdul ging afgelopen zomer viral op sociale media. Op de foto zie je hem in de zomerhitte in de straten van Beirut pennen verkopen aan automobilisten, terwijl zijn dochtertje over zijn schouder hangt.

https://twitter.com/Az_Aloudah/status/636665644172251136/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

Velen voelden zich geraakt door de foto en wilden de man steunen. Zo ook de Noorse journalist en web developer Gissur Simonarson die een Twitter account opstartte genaamd @buy_pens en een Indiegogo campagne waarbij hij $5,000 voor Abdul en zijn gezin wilde inzamelen. Drie maanden later had de campagne veertig keer zijn target bedrag overschreden met een indrukwekkende $191,009.

Indiegogo campagne redt levens

Abdul pakte zijn nieuwe kans met beide handen aan en is inmiddels trots eigenaar van een Kebab zaak, bakkerij en restaurant. Hij helpt echter niet alleen zichzelf maar ook zijn omgeving; zo nam hij zestien Syrische vluchtelingen aan als werknemers voor zijn bedrijven en schonk hij maar liefst $25,000 aan zijn vrienden en familie, aldus Abdul:

“Not only did my life change, but also the lives of my children and the lives of people in Syria whom I helped.”

Ondanks het grote succes van de campagne, heeft de 33-jarige vader veel moeite met de transactie van het geld. Aangezien hij een Syrische vluchteling is, mag hij niet zijn eigen bankrekening openen, en er is ongeveer $20,000 opgegaan aan verwerkingskosten kosten die werden opgenomen door Paypal en Indiegogo. Ondanks alle extra moeilijkheden ziet Abdul zijn toekomst zonnig in. Inmiddels is hij verhuisd naar een 2-kamer appartement en kan hij, na drie jaar afwezigheid, zijn 9-jarige zoon Abdullelah weer naar school brengen.

Dit succesverhaal is een mooi voorbeeld van de kracht van sociale media. Dankzij het feit dat de foto genomen werd en gedeeld op diverse platforms, werd het verhaal bereikbaar voor de hele wereld. Zo zie je dat er wel degelijk goede mensen op de wereld zijn die meer dan bereid zijn anderen te helpen met een campagne. Ook toont het verhaal van Abdul aan dat je kansen met beide handen aan moet pakken. De vader van twee is een schitterend voorbeeld van hoop, doorzettingsvermogen en motivatie.