Techbedrijven vragen modellen vaker om saai bedrijfsfeest op te leuken

Nu aan het lezen

Techbedrijven vragen modellen vaker om saai bedrijfsfeest op te leuken

Techbedrijven vragen modellen vaker om saai bedrijfsfeest op te leuken

Het leven van een model vindt al jaren plaats naast de catwalk. Op events zoals beurzen en feesten stelen ze de show met hun aanwezigheid. Maar grote techbedrijven uit Silicon Valley tillen hun aanwezigheid op feesten en partijen naar een geheel nieuw level.

Volgens nieuwsmedium Bloomberg betalen techgiganten stilletjes tot zo’n 200 dollar per uur voor aantrekkelijke mannen en vrouwen die fungeren als ‘ambiance modellen’, of mensen die doen aan small talk met andere aanwezigen.

Modellen

Bedrijven zouden de modellen selecteren op basis van foto’s, waarna ze een geheimhoudingsverklaring contract ondertekenen en de naam krijgen van een werknemer waarmee ze bevriend zijn. Hierdoor krijgen gasten niet het idee dat de modellen zijn ingehuurd om met hen te socializen.

Volgens een van de grootste modellenbureaus dat geregeld wordt benaderd, werden modellen al langer gevraagd voedsel te serveren of jassen op te hangen, maar dit verzoek – aanwezig zijn onder een nep-identiteit – is nieuw.

Bedrijfsfeestjes

Bloomberg noemt een meer triviaal side effect van de eindeloze rit aan een mannencultuur, misbruik en discriminatieschandalen in Silicon Valley: saaie bedrijfsfeestjes. Veel bedrijven in Silicon Valley hebben louter mannen in dienst, waardoor het zonder de modellen anders een wel heel homogeen feestje zou worden. De modellen bieden weliswaar soelaas, maar of dat nou goed nieuws is.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.