Vance

Televisie blijft nog steeds onmisbaar voor Nederlandse jongeren

Afbeelding via Unsplash

We leven in een tijdperk waarin YouTube en social media belangrijker lijken dan de ‘ouderwetse’ televisie. Want de jongeren van nu kijken helemaal meer geen tv toch? Streamingsdiensten als Netflix, HBO of Videoland lijken in ieder geval een stuk populairder te zijn dan de gewone televisie. Maar dat is toch niet helemaal het geval, blijkt uit onderzoek van Stichting KijkOnderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat de televisie nog steeds een belangrijke plek inneemt in de Nederlandse huishoudens. Want ja, thuis komen uit je werk of school, even snel wat eten en daarna lekker neerploffen op de bank voor de buis blijft ook wel erg lekker natuurlijk. Om vervolgens maar gewoon te kijken wat de zenders jou bieden, in plaats van urenlang een film of serie uitzoeken op Netflix of een van de andere streamingsdiensten.

96 procent

Het blijkt dat maar liefst 96 procent van de ondervraagden één of twee televisies in huis hebben die ook daadwerkelijk gebruikt worden. Daarnaast heeft 79 procent van de Nederlandse huishoudens een laptop. En het aantal mensen vanaf 13 jaar en ouder met een smartphone is gestegen van 85 procent in 2017, naar 89 procent. Dus toch komt de televisie met 96 procent het meest voor in de huishoudens.

Wat ook interessant is om te zien, is dat het aantal smart tv’s licht is gestegen. Namelijk van 42 procent vorig jaar, naar 46 procent in 2018.

Betaalde online videodiensten

Zoals te verwachten is er wel duidelijk een stijging te zien in het gebruik van online betaalde videodiensten. Netflix, Videoland, NPO Start Plus en RTLXL Premium. 48 procent laat weten hier wel eens gebruik van te maken, terwijl dit vorig jaar nog maar 40 procent was. Het wordt dus steeds normaler om een (tijdelijk) abonnement te nemen om bepaalde programma’s te volgen.