Twitter probeert al jaren wat te doen aan de vele trolls en fake-accounts. Vannacht haalde het bedrijf bijvoorbeeld een account offline van een troll die al heel vaak had toegeslagen: Milo Yiannopoulos. Nadat hij had opgeroepen aan zijn volgers om actrice Leslie Jones te pesten, was de maat vol voor Twitter en werd zijn account verwijderd.
Desondanks blijft het voor Twitter een lastig gevecht, want er zijn veel van dit soort mensen op Twitter. En dan heb je ook nog mensen die nepaccounts aanmaken voor bekende mensen of bedrijven. De oplossing daarvoor is het blauwe vinkje, dat aangeeft dat iemands identiteit geverifieerd is door het bedrijf.
In eerste instantie was een blauw vinkje alleen mogelijk voor grote merken, beroemdheden of mensen met gezag. Later kregen bijvoorbeeld ook journalisten de mogelijkheid om geverifieerd te worden, maar de aanvraagprocedure hiervoor was wat onduidelijk. Nu heeft Twitter de een speciaal formulier online gezet om een vinkje aan te vragen.
Algemeen belang
In dit formulier vul je je e-mailadres, telefoonnummer, profielfoto en andere informatie waarom de verificatie nodig is, in. Daarna gaat Twitter kijken of je een blauw vinkje krijgt. “Een account kan geverifieerd worden als het van algemeen belang is”, zegt Twitter. Wel is het zo dat het bedrijf alleen publieke figuren, merken, mensen in de media, politici, sporters, business mensen en andere belangrijke mensen een geverifieerd account geeft.
“We willen het voor mensen makkelijker maken om makers en influencers op Twitter te vinden, dus is het een logische stap dat we mensen een verificatieformulier laten invullen”, zegt Tine Bhatnagar, Twitter’s vice president of gebruikersservices in een verklaring. “We hopen dat deze nieuwe functie voor meer mensen leidt tot het vinden van kwalitatief goede accounts om te volgen en voor de makers en influencers voor het bereiken van een groter publiek.”
Op dit moment heeft Twitter 187.000 geverifieerde accounts.