Vance

Uit dit boek halen grote bedrijven als Airbnb hun logo

Je zou denken dat de grootste bedrijven uiterst creatieve mensen hebben die voor het merk een logo bedenken. Na veel brainstormsessies en mislukte ontwerpen komen ze dan tot het uiteindelijke logo. Maar dit blijkt helemaal niet het geval te zijn. Wanneer je het boek Trademarks & Symbols of the World: The Alfabeth in Design uit 1989 erbij pakt, zie je dat onder ander Airbnb en Beats hun logo niet zelf hebben bedacht.

Het boek werd gemaakt door Yasaburo Kuwayama. Per letter worden tientallen voorbeelden gegeven op welke manier je de letter kunt vormgeven. Ook staan er bestaande logo’s in, bijvoorbeeld van KLM. Er zijn ongeveer 1500 letterlogo’s te vinden. Een handig hulpmiddel voor bedrijven die geen zin of tijd hebben om na te denken over hun eigen logo, meldt The Creators Project.

Spencer Chen, vicepresident marketing bij Alibaba, bladerde in het boek en zag opvallend veel overeenkomsten met de logo’s van Airbnb, Beats, Flipboard en Medium. Hij gooide er een tweet uit en voordat ‘ie het wist ging deze viral.

Veel mensen reageerden verbaasd op de tweet. Is het legaal om een logo over te nemen? Ook reageerden er mensen die zeiden dat het niets nieuws is en dat het vaak gebeurd dat bedrijven een logo overnemen. Chen wil niemand beschuldigen van plagiaat. In logo’s zijn vaker overeenkomsten te vinden, omdat je een letter maar op een aantal verschillende manieren kunt schrijven. Ook kan het zijn dat bedrijven de rechten voor het logo hebben gekocht, maar dit niet openbaar hebben gemaakt.

In de online versie van het boek kom je nog meer herkenbare logo’s tegen. Zo ook die van Bluetooth. Welke kun jij vinden?