Vance

Hoe je van een excentrieke hobby je beroep maakt

Verjaardag

Maanden later herkende een vrouw uit het restaurant Zencirli op een stoep en lonkte haar te stoppen met de auto. “Ze had een flink pak geld bij zich, zo’n 1.000 euro, en ze wilde dat ik hetzelfde zou doen voor de verjaardag van haar man”, aldus Zencirli in een artikel van Fast Code Design.

Dat ene verjaardagsfeest was het startpunt voor heel wat mooie kansen om mooie, flinke balloninstallaties te maken voor bruiloften en andere evenementen. Nu runt ze Geronimo Balloons en zijn haar klanten o.a. hotels, Amazon, Chanel en andere grote merken.

L.A.

Tegenwoordig runt Zencirli Geronimo in een studio in Echo Park in L.A. Een gebouw dat altijd minstens voor een deel is bedekt met haar fantastische balloninstallaties.

Zencirli zegt dat haar zaak pas echt succesvol werd toen ze naar haar huidige hometown verhuisde en een vriend haar ballonnen publiceerde op een populair lifestyle blog. Vlak daarna benaderde Chanel haar om uitnodigingen van ballonnen te maken voor een modeshow in Parijs. In 2012 was ze te zien in een Tampax campagne – haar carrière volgde al gauw.

Organisch

Haar ruime klantenbestand krijgt Zencirli via andere cliënten of door vrienden en collega-kunstenaars. Publiciteit heeft zeker geholpen, zegt Zencirli, die een groot volgersbestand heeft op Instagram. De ‘key to success’ is echter zakenrelaties zo natuurlijk mogelijk te houden. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze werk maakt waar ze echt trots op is.

De informatie op haar website is minimaal. In plaats daarvan moedigt ze face-to-face interactie aan met cliënten.

“Ik krijg geweldige opdrachten omdat ik denk dat mensen nog steeds nieuwsgierig zijn naar wat ik doe en vervolgens mij benaderen”, zegt ze. En dan is er nog het feit dat haar creaties de vrolijkheid zelve zijn. “Ik vind het leuk om mensen te trekken naar iets dat ze herkennen uit hun jeugd en ze achterlaten met geluk en een kleine glimlach.”