Natuurlijk, het matige maandagochtend bestaat voor een groot deel uit het feit dat plezier plaats maakt voor verplichting. Ik geloof dat er iets is dat nog zwaarder weegt: het enorme tijdsbestek aan uren dat klaar ligt om doorheen te worden geraasd, oeverloos wachtend totdat jij ermee aan de slag gaat.
Kattenplaatjes
Een werkweek is voor mij daardoor niet behapbaar en voelt daarom met name aan het begin enorm. Uitstelgedrag ligt op de loer. Waarom zou je iets vandaag doen als het ook morgen kan? In combinatie met talloze zaken die je afleiden van wat je eigenlijk zou moeten doen – Facebook, koffie, kastenplaatjes – levert dit allesbehalve een productieve werkweek op.
In dit artikel van The Guardian legt een productiviteitsgoeroe uit dat je jezelf een beetje moet sturen om efficiënt te zijn. Met behulp van deze paar regels wordt je productiever, met als gevolg: meer tijd over voor plezier – en uitstelgedrag, desgewenst.
1. Verdwijn
Afleiding zit hem niet alleen in geklets met collega’s of de zoveelste scroll door Facebook, Snapchat en Instagram. Het wordt veroorzaakt door teveel tegelijk te willen doen. Daarom: zet jezelf in een kamer waar geen afleiding is en focus je volledig op één taak. Klinkt inderdaad simpel, maar als je continu aan het multitasken bent, zal dit nog best moeilijk zijn. Een oorzaak is dat het beter voelt om meerdere dingen tegelijk te doen, terwijl hierdoor niets echt afkomt. Dat klopt, uit onderzoek blijkt dat mensen die meerdere taken tegelijk doen in feite het slechtst zijn in multitasken.
2. Omarm afleiding
Dit is niet tegenstrijdig met bovenstaande: mensen die in korte tijd meer gedaan krijgen, vechten niet tegen afleiding. Ze omarmen het en zetten hun werktijd om in sprintjes met een hoge mate van concentratie zodat ze na het afronden van een taak kunnen genieten van iets weg te strepen van hun todo-lijst. Volgens productiviteitsexpert Mark McCartney weten mensen dat ze een goede dag hebben gehad wanneer ze deze vraag kunnen beantwoorden: “Wat heb ik vandaag afgerond dat voor mij en het bedrijf waar ik voor werk belangrijk is?”
3. Versimpelen
Hoewel kennis gaat om het vergaren van zoveel mogelijk informatie op een dag, gaat echte wijsheid erom dingen weg te laten, aldus McCartney. Vraag jezelf af: met wat kan ik stoppen? Gewoontes zorgen ervoor dat we dingen blijven doen die niet echt nodig zijn. Probeer vanaf nu niet meer taken aan te gaan zonder jezelf af te vragen: waarom is dit van belang? Meer productiviteit betekent minder emails en rapporten schrijven, bijvoorbeeld.
4. Vind je ritme
5. Blijf bij je leest
Hoewel het belangrijk is jezelf uit te dagen en uit je ‘comfort zone’ gaan, komt het je productiviteit meer ten goede als je je focust op taken die je al beheerst. Zo wordt je uiteindelijk nog beter in de dingen waar je al goed in bent. McCartney: “Rent Usain Bolt de halve marathon?”
6. Wees eerlijk (en ga gewoon aan de slag)
Als je je bewust bent van niet-efficiënt werkgedrag, ben je groot fan van dit soort artikelen. Volgens McCartney is het echter voldoende om te snappen dat je nooit alles wat je wilt of moet doen, kan uitvoeren in de tijd die je hebt. Maar als je stopt met het lezen van zelfhulpboeken en online tips, is het misschien wel een goed begin.