Vergeet bont: we moeten ons vooral zorgen maken om de wol-industrie - Vance

Nu aan het lezen

Vergeet bont: we moeten ons vooral zorgen maken om de wol-industrie

Vergeet bont: we moeten ons vooral zorgen maken om de wol-industrie

Terwijl menig modehuis zich bezighoudt met het verbannen van bont, heerst er een nieuwe hype. Wol. Ja, ik heb het over het schattige, pluizige schapenvachtje dat zo onschuldig in je woonkamer ligt.

Blijkbaar is de handel in wol lang niet zo onschuldig als wij allemaal denken. Mede-oprichter van dierenrechtenorganisatie Peta, Ingrid Newkirk, maakt zich tegenwoordig sterk voor de wolindustrie. Bont is het probleem niet meer, vertelt zij aan the Guardian.

Schaapjes tellen

Met de campagne van de Amerikaanse actrice Alicia Silverstone luidde Peta een nieuw voorbeeld van dierenleed in met de slogan: “Ik ga liever naakt dan wol te dragen.” Mensen zeggen vaak dat wol scheren net als een nieuw kapsel is, vertelt Newkirk.

Was het maar zo’n feest. Schaapscheerders staan vaak onder immense druk omdat ze zo ontzettend veel wol in korte tijd moeten leveren. Veel van hen gebruiken zelfs de drug Amfetamine (wat vaak wordt voorgeschreven voor ADHD-patiënten) omdat ze de werkdruk anders niet aankunnen. De Peta-oprichtster vertelt dat schapen vaak op de rug en in het gezicht worden geslagen – met vuisten, maar ook met metalen wol-scharen. De verwondingen worden vervolgens zonder pijnstillers bij de schapen weer dicht gehecht.

Campagne

Newkirk liet een video van schapen mishandeling in Australië zien aan acteur Joaquin Phoenix (bekend van “Her” en “Walk the Line”). Hij leidde al een veganistische leefstijl maar droeg wel wollen pakken. Na het zien van de video besloot de acteur zijn wollen pak voor een ‘vegan’ pak van het merk Brave Gentleman in te ruilen en werd het nieuwe gezicht van de Peta-campagne. Het pak is gemaakt van zogenoemde ‘future wool’, een nieuwe textielsoort bestaand uit vilt en in lab gegroeide wol-vezelstoffen. Ja, dat bestaat tegenwoordig ook gewoon.

De mede-oprichtster van Peta zegt veel vertrouwen te hebben in deze nieuwe campagnevoering: “Wij gaan winnen, wij gaan winnen!” Als deze nieuwe strijd tegen wolproductie net zo loopt als die tegen bont, staat ons en de schaapjes een mooie, vegan toekomst te wachten.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.