Vier tips voor de beste LinkedIn-aanbevelingen - Vance

Nu aan het lezen

Vier tips voor de beste LinkedIn-aanbevelingen

Vier tips voor de beste LinkedIn-aanbevelingen

Hoe maken wij als mensen onze aankoopbeslissingen? Voor een groot deel doen we dit op basis van sociale controle. Wat zeggen andere mensen over dit product? Vindt iemand die we bewonderen en vertrouwen het geweldig?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan Yelp. Hoe vaak ben je niet rechtstreeks naar Yelp.com gegaan – in plaats van de bedrijfswebsite – voordat je een restaurant, kapper of lippenstift uitprobeerde? Waarschijnlijk best vaak. Dit doe je omdat je wil weten wat anderen ervan vinden en je gaat je beslissing – op zijn minst gedeeltelijk – baseren op hun reviews.

Hetzelfde gebeurt bij het maken van beslissingen over wie een bedrijf aanneemt. De ‘consument’ is hierbij de directeur, recruiter of HR persoon. Maar zij kijken niet op Yelp; zij zoeken via LinkedIn.

Aanbevelingen in LinkedIn geven je de perfecte kans om deze goedkeuring van een derde partij – ook wel sociale controle – te laten zien aan de mensen die jou misschien willen aannemen bij hun bedrijf. Dus volg de volgende vier tips om te zorgen voor de beste LinkedIn-aanbevelingen.

1. Vraag om een aanbeveling

Het klinkt misschien overduidelijk. Maar als je niemand vraagt om een aanbeveling, zal het er waarschijnlijk ook niet van komen. Misschien heb je nog nooit iemand om een aanbeveling via LinkedIn gevraagd en weet je niet eens hoe dit moet.

Dit moet je doen: Ga naar de rechterbovenhoek en klik op de kleine afbeelding van jezelf. Kies hier “Privacy en Instellingen”. In dit scherm kies je “Uw aanbevelingen beheren” en dan “Vragen om aanbevelingen”. Hier kan je precies kiezen voor wat voor talent of functie je aanbevolen wilt worden en door wie.

2. Kies zorgvuldig

Dit is niet het moment om zomaar wat verzoeken te versturen. Je doel is om een goede, krachtige aanbeveling te krijgen die jou als professioneel merk en de vaardigheden die je hebt naar voren brengt. Je wilt mensen benaderen die je werk goed kennen en op een intelligente manier kunnen praten over jouw kennen en kunnen, wat ertoe zal doen voor jouw toekomstige werkgever.

Op de pagina om een aanbeveling te vragen, zal LinkedIn een algemeen bericht voorstellen die verschrikkelijk is als je het niet personaliseert. Maak je eigen specifieke verzoekbericht. In dit bericht moet je duidelijk zijn over wat je graag wil en hoe die persoon hierbij kan helpen. Je zult zien dat de kans op hulp een stuk groter is als je je vorige werknemer of docent op een persoonlijke en duidelijke manier benadert. Laat zien dat je dankbaar bent voor elke vorm van hulp en laat weten dat je open staat om diegene een plezier terug te doen.

 

Gebruik dus je ervaringen met andere werkgevers en docenten om te laten zien wat je in huis hebt. Iedereen kan over zichzelf wel vertellen hoe goed hij in alles is, maar een sociale controle biedt vaak dat beetje extra. Dus neem deze kans op LinkedIn!

Nikki (22) studeert Communicatiewetenschap in Nijmegen en deed daarvoor een minor Journalistiek aan Western University in London, Canada. Ze is geïnteresseerd in fotografie, digitale ontwikkelingen en design.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.