Wat vind jij van de nieuwe huisstijl van Coca Cola? - Vance

Nu aan het lezen

Wat vind jij van de nieuwe huisstijl van Coca Cola?

Wat vind jij van de nieuwe huisstijl van Coca Cola?

Coca Cola heeft een radicale makeover gekregen. ‘Coca-Cola Red’ wordt namelijk de hoofdkleur van alle Cola blikjes en flesjes in de toekomst.

We kunnen dus afscheid nemen van de huidige zwarte, zilveren en groene verpakkingen van Coca Cola Zero, Light en Life. Als deel van een nieuwe marketing strategie heeft Coca-Cola de blikjes allemaal dezelfde kleur gegeven, om één visuele identiteit te geven aan het merk. “Coca Cola Red wordt hierbij het handelsmerk”, liet het bedrijf maandag weten.

De huidige verpakking van de Coca-Cola blikjes
De huidige verpakking van de Coca-Cola blikjes

Een nieuwe look

Cola Zero, Cola Light en de met stevia gezoete Cola Life hebben van nu af aan een rood label, net als de originele Coca Cola. Die kleur associëren mensen tegenwoordig vooral met de “normale” cola met suiker. De kleuren die voorheen werden gebruikt voor de andere varianten (zwart, zilver en groen) zullen nu als ondersteuning worden gebruikt op de blikjes en flesjes.

De nieuwe verpakking zal in mei als eerste worden uitgebracht in Mexico. Soortgelijke versies zullen later dit jaar en volgend jaar op de markt komen. Een woordvoerder van het bedrijf liet via een e-mail aan BuzzFeed News weten dat Coca-Cola niet van plan is om de verpakking dit jaar nog te veranderen in heel de VS. Testen in Noord-Amerika moeten aantonen of de nieuwe verpakkingen een succes zijn, vanaf 2017 en daarna.

De nieuwe verpakking van de Cola blikjes

 

De nieuwe verpakking van de Cola flesjes

Diet Coke weer op de kaart

Voor het zilveren blikje zal het bedrijf overwegen hoe het Coca Cola Light zal integreren in de nieuwe merkstrategie in de VS. Vorig jaar daalde verkoop van de light-variant namelijk met 6 procent. De wereldwijde verkoop van Coca Cola Zero daarentegen groeide juist met 6 procent, en de originele Coca-Cola met 1 procent. Coca-Cola laat weten dat de nieuwe verpakking zal helpen om onderscheid tussen de verschillende soorten cola’s te verkleinen.

“We zijn de sterke merkwaarde van Coca-Cola aan het uitbreiden over het handelsmerk om consumenten meer keus te bieden én onze speciale smaken beter te promoten,” aldus CEO Muhtar Kent tijdens een recente conferentie.

In januari verenigde het bedrijf alle Coke handelsmerken in één advertentie. CEO Kent noemde het een “voorbeeld van hoe we de manier waarop we te werk gaan versnellen, met minder kosten”. Het terugbrengen van de kosten aan marketingbureaus maakt deel uit van een groter plan om geld te besparen, één van de pijlers van een breder strategisch plan van het bedrijf.

Van nu af aan één verpakking voor de Coca-Cola blikjes en flesjes

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.