Je volgende stappen na een introductie bij je droombaan

Nu aan het lezen

De drie stappen nadat je bent geïntroduceerd bij het bedrijf van je dromen

De drie stappen nadat je bent geïntroduceerd bij het bedrijf van je dromen

Contact opnemen met mensen die werken in het bedrijf van je dromen, is een goede eerste stap om je voet ergens tussen de deur te krijgen. Maar met een kop koffie, telefoontje of email-uitwisseling ben je nog niet bij je droombaan.

Ik dacht vaak dat het in persoon ontmoeten van een potentiële leidinggevende, betekende dat het wel goed kwam. We hadden elkaars immers gezien en gesproken en een klik is toch veel belangrijker dan een goede sollicitatiebrief?

Betoverend

Richard Moy schrijft op The Muse vaak dezelfde fout te hebben gemaakt. Hij dacht dat zodra hij een stap over de drempel van een bedrijf zou zetten, de rest vanzelf zou volgen. “Ik betover iedereen aan wie dit contactpersoon mij introduceert, dacht ik. En dan zullen ze geen andere keuze hebben dan me een ongelooflijk aanbod te doen met belachelijke hoeveelheden geld.”

pexels-photo-medium

Fantasie

Moy besefte al snel dat er een groot probleem is met deze fantasievolle manier van denken – het klopt niet. Het uitwisselen van e-mails met iemand bij het bedrijf van je dromen is geweldig, maar het is gewoon dat: het uitwisselen van emails. Als je wilt dat dit ge-heen-en-weer leidt tot een gesprek (en vervolgens een aanbod), dan moet je wat harder werken, aldus Moy.

Hij formuleerde na jarenlange ervaring drie tips waardoor je de controle terugneemt en – met wat inspanning – terecht komt waar je eerst dacht ‘zo’ te komen.

1. Wacht niet totdat iemand een vacature voor je spot

De snelste manier om een introductie in de prullenbak te gooien, is door die persoon te vragen je te mailen als hij of zij intern een vacature is spot, aldus Moy. “Ik heb de fout gemaakt om na een verkennend gesprek bij een bedrijf waar ik graag wilde werken, te zeggen dat ik erg enthousiast was en niet kon wachten om te horen voor welke posities ze mensen zochten.”

Tenzij die persoon werkt op de afdeling personeel&arbeid kent hij of zij niet alle vacatures. Of diegene zou exact hetzelfde formulier gebruiken zoals jij zou doen op de website van het bedrijf.

images

De oplossing heeft twee kanten. Een, vraag niet om een gesprek totdat je een baan hebt gevonden waarin je geïnteresseerd bent. En als je dan mag langskomen of je werk mag opsturen, stuur dan een aangepaste versie van je cv en motivatie mee. Hiermee maak je duidelijk dat je interesse hebt in een specifieke functie – en dat je moeite wilt stoppen in het krijgen van een sollicitatiegesprek.

2. Doe zoveel mogelijk werk van tevoren

Zelfs naast je cv en motivatiebrief is het aan jou om te bepalen welke materialen zijn vereist om aanmerking te komen voor een job. Precies zoals alle andere kandidaten dat ook moeten doen. Alleen het feit dat je je voet tussen de deur hebt bij je droombaan, betekent niet dat je je hoeft te onthouden van de regels.

tumblr_inline_nf6zoqlb001syhnsj

Waarom is dit allemaal belangrijk? De persoon met wie je gaat kennismaken, kent je waarschijnlijk niet goed genoeg dat hij of zij je kiest zonder de vereiste materialen. Zelfs als dit de aardigste persoon op de planeet is, vraag je in feite een complete vreemde iets voor je te doen. Zorg er voor dat het makkelijk is voor je nieuwe connectie om te zeggen. ‘Hé, dat is geweldig. Bedankt voor het toesturen. Ik stuur het gelijk door nu het nog vers in mijn geheugen zit.'”

3. Zeg altijd ja tegen een gesprek (maar wees beducht)

Een gesprek betekent nog geen droombaan. Er zijn talloze redenen waarom deze persoon een ‘face-to-face’ gesprek wilt, variërend van een excuus om het kantoor uit te mogen tot een oprechte interesse in netwerken. Je wilt hoe dan ook dat hij of zij een reden heeft om te bevestigen dat je het waard bent om bij de betreffende manager langs te komen.

giphy

Richard Moy schetst een situatie die kan volgen nadat jullie koffie hebben gedronken en iemand er verslag van moet doen. “Je wilt dat het eruit ziet zoals ‘net met Rich voor het eerst koffie gedronken, en hij lijkt oprechte interesse te hebben in SEO.”  In een email: “Een vriend bracht me in contact met een gast vorige week. Ik ken hem eigenlijk niet. Zijn gegevens zijn toegevoegd in de bijlage.”

Over wie zou jij meer enthousiast zijn om mee te nemen naar een sollicitatiegesprek?

De kans om geïntroduceerd te worden bij iemand voor je droombaan is een goede manier om de concurrentie een stapje voor te zijn. Maar: denk niet dat je werk hiermee is gedaan en je slechts hoeft te wachten op een aanbod. Bovenstaande kost wat moeite, maar dat is het allemaal waard zodra elk sollicitatie-mailtje uitmondt in een echt gesprek.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.