Google heeft onderzoek gedaan naar welke merken Generatie Z (iedereen geboren vanaf 1992) ‘cool’ vindt: ‘A Definitive Guide to What Teens Think Is Cool‘. Zoals The Verge terecht opmerkt riekt de titel alleen al naar de bekende Steve Buscemi-gif, maar met de inhoud van het onderzoek wordt het niet veel beter.
Want in het onderzoek naar de jongste generatie worden heel wat open deuren ingetrapt die je met gezond verstand dicht zou houden. De studie begint met de vraag wanneer iets ‘cool’ is volgens tieners. Daarvoor moet het uniek, indrukwekkend, interessant, geweldig of zelfs ontzagwekkend zijn.
Zelfs Chrome is cool
Vervolgens komt het tot een prachtige grafiek van hoe cool merken zijn. Daar zijn wat opmerkelijke resultaten in geslopen. Want volgens tieners zou Doritos veel cooler zijn dan Vice en WhatsApp. Opmerkelijk is dat het coolste merk YouTube is, de videodienst van Google. Op de tweede plaats staat Netflix en op derde plaats, jawel, het bedrijf zelf. Op de tiende plek staat nóg een eigen dienst: Chrome — inderdaad, die volstrekt normale en saaie browser. Daarmee komt het boven Apple, Nike en Vans te staan.
This is good. Google has conducted a piece of research which concludes that teens consider a web browser cooler than Nike pic.twitter.com/ZtCH3Wl6gH
— Heraclitus (@DreamboatSlim) April 3, 2017
De opmerkelijke resultaten zijn afkomstig van drie onderzoeken die in 2016 uitgevoerd zijn. Twee zijn door onderzoeksbureau YouGov afgenomen met een totaal van 1500 tieners en 800 respondenten tussen de 18 en 25. Het derde onderzoek is afgekomen door Gutcheck, die 67 tieners ondervroegen.
Tieners gebruiken blijkbaar Google+
Hoewel de omvang van de streekproef (opmerkelijk) klein is, kan er volgens de onderzoekers een conclusie zeker vastgesteld worden: tieners denken dat de zoekgigant ongelooflijk cool is. 46 procent van tieners zegt zelfs Google+ te gebruiken. Dat is meer dan Facebook en meer dan het Twitter-gebruik onder tieners. Al moet daar een kanttekening bij geplaatst worden: een Google+-account komt er altijd bij wanneer je een andere dienst bij Google afsluit als Gmail. Een onderzoek uit 2015 toonde aan dat minder dan 1 procent van Google’s 2,2 miljard gebruikers actief gebruik maakt van Google+.
Het is opmerkelijk dat het onderzoek uit de koker van Google komt— of die naam er in ieder geval op staat. Want iedereen met gezond verstand, en daar scharen we de mensen bij Google onder, snapt dat dit onderzoek nergens op slaat. De resultaten lijken eerder afkomstig van iemand die een natte vinger in de lucht heeft gehouden voor hij aan zijn advocaatje en wandeling achter de rollator begon.