Vrouwelijke CEO's aan kop bij succesvolle bedrijven van investeerder Kevin O'Leary - Vance

Nu aan het lezen

Vrouwelijke CEO’s aan kop bij succesvolle bedrijven van investeerder Kevin O’Leary

Vrouwelijke CEO’s aan kop bij succesvolle bedrijven van investeerder Kevin O’Leary

In het reality TV-programma “Shark Tank” staan er elke dag entrepreneur-deelnemers klaar om met hun business presentaties de harten van de “shark” investeerders te winnen. Investeerder Kevin O’Leary investeert in maar liefst 27 bedrijven, waarvan het meerendeel wordt geleid door een vrouwelijk CEO.

“I don’t have a single company run by a man right now that’s outperformed the ones run by women.”

-Kevin O’Leary

Puur toeval

De tv-persoonlijkheid kwam hier per toeval achter toen hij zijn werknemers optrommelde om een overeenkomst te vinden tussen zijn meest-succesvolle bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt dat alle bedrijven die de meeste opbrengsten leveren, geleid worden door een vrouw. Daarnaast heeft 55% van de 27 bedrijven waarin O’Leary investeert een vrouw als CEO.

O’Leary zegt dat niet alle bedrijven waarin hij investeert winsten opleveren, maar sommigen wel, en bij die bedrijven staat toevallig een vrouw aan kop. Dat vrouwen hier vooral resultaten leveren, kan te wijden zijn aan het multi-tasking talent van vrouwen. Volgens O’Leary is hard werken echter het belangrijkste in het leiden van een bedrijf.

honeyfund invest start-up vrouwen

Het opmerkelijke aan de bedrijven die gerund worden door vrouwen is dat het bedrijven uit ver uiteenlopende sectoren betreft. Zo varieert het van een voedselbusiness tot een biotech bedrijf. Één van de grootste successen is bijvoorbeeld het bedrijf Honeyfund, een start-up van CEO Sara Margulis, gericht op fondsenwerving voor verloofde stellen. De bedrijven hebben niks met elkaar te maken en toch leveren ze betere resultaten dan de bedrijven geleid door een man.

May the best (wo)man win

De tv-investeerder keek nooit eerder naar gender in relatie tot de bedrijven waarin hij investeerde. Het gaat hem vooral om wie het beste idee heeft, en niet of dat nou een vrouw of een man is. De uitkomst van het onderzoek naar succesvolle bedrijven leidt echter tot nieuwe inzichten. Zo noemt O’Leary het belang van vrouwelijke leiders op de werkvloer, het lijkt namelijk tot betere resultaten te leiden:

“One thing’s for sure: we should be elevating women to the CEO position because we’re getting better returns. You don’t need another reason in business. In my case, the numbers speak for themselves.”

 

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.