Het oprichten van een bedrijf is bij voorbaat een flinke uitdaging. In de eerste periode draait alles om het investeren van tijd en geld. En dat allemaal in de hoop dat je bedrijf op gegeven moment van de grond komt.
Het ging onderneemsters Penelope Gazin en Kate Dwyer niet bepaald van een leien dakje. Toen zij begonnen aan een online martkplaats voor rare kunst, hadden ze ook niet anders verwacht. Met een paar duizend dollar op zak en gebrek aan tech skills ging het duo de uitdaging aan.
Seksisme
De langzame lancering van de online marktplaats Witchsy was niet volledig te wijten aan een krap budget. Ook buitenstaanders uitten hun kritiek, variërend van een neerbuigende houding tot seksisme.
“Omdat we jonge vrouwen zijn, keken veel mensen naar wat we deden en zeiden ‘wat een schattige hobby! of ‘Dat is een schattig idee'”, vertelt Dwyer aan FastCompany. Als mooie tegenreactie bedachten de twee ondernemers een niet-bestaande mede-oprichter met de naam Keith Mann.
Keith de oprichter
Tijdens de communicatie met mannelijke ontwikkelaars en ontwerpers merkten de onderneemsters dat er vaak langzaam of helemaal niet werd gereageerd. Een ontwikkelaar vroeg Gazin zelfs mee op date en dreigde alles te verwijderen toen zij weigerde. De ondernemers bedachten hierna Keith en zetten hem voornamelijk in om e-mails te beantwoorden.
“Het was als dag en nacht”, vertelt Dwyer. Terwijl het bij haar vaak dagen duurde voordat ze een reactie kreeg, kreeg Keith deze zo goed als meteen. Een ontwikkelaar noemde Keith zelfs bij zijn naam, terwijl hij dit niet bij Kate en Penelope deed.
Veelvoorkomend probleem
Inmiddels hebben de oprichtsters van Witchsy afscheid genomen van hun mannelijke mede-oprichter. Mede dankzij Keith viert het online bedrijf dit jaar haar eerste verjaardag. Met het platform hebben Gazin en Dwyer tot nu toe 200,000 dollar aan bizarre kunst verkocht en ze houden zelfs een kleine winst over.
Het voorbeeld van Witchsy toont wederom aan hoe groot het probleem van seksisme is in de tech-wereld. Zo ontstond er begin deze maand veel ophef toen een Google werknemer een (anti-)diversiteit memo schreef, waarin hij de verschillen tussen man en vrouw aankaartte. Seksisme bij e-mails is ook verre van nieuw: deze vrouw wisselde een week lang haar naam met die van een mannelijke collega om en had de makkelijkste werkweek ooit.