Waarom de nieuwe reclamecampagne van Suitsupply niet goed ontvangen werd - Vance

Nu aan het lezen

Waarom de nieuwe reclamecampagne van Suitsupply niet goed ontvangen werd

Waarom de nieuwe reclamecampagne van Suitsupply niet goed ontvangen werd

Het is je misschien niet onopgemerkt gebleven: de nieuwe reclamecampagne van Suitsupply die onlangs gelanceerd werd. Op één van de posters, die momenteel in veel bushokjes te spotten is, is een vrouw afgebeeld en twee mini mannen in pak die van de borsten van de vrouw afglijden. Andere beelden van de campagne verschillen niet erg veel van deze. In elke campagnefoto zijn vrouwelijke modellen uitvergroot te zien, met kleinere mannen om hen heen die de aandacht vestigen op de rondingen van de afgebeelde vrouwen.

Mensen verzetten zich massaal tegen de nieuwe reclamecampagne van de modeketen. Op de posters wordt geschokt gereageerd met opmerkingen als: “Je wilt er geen aandacht aan besteden. Dit is precies wat ze willen. Maar seksisme negeren kan niet,” aldus Michelle Janssen, die als reactie op de campagne een Facebookevent ‘Suit supply posters onderspuiten’ oprichtte. Hier laat ze weten de campagne niet oké te vinden, omdat mannen als dominant worden weergegeven en de vrouw, weliswaar, als object. En Michelle is niet de enige die de posters verwarrend vindt.

Seksistisch of bevooroordeeld?

Ook ik zelf was verbaasd toen ik de poster voor het eerst opmerkte in een bushok. In een tijd waarin we ons zo hard maken voor gelijkheid, geen stereotypering en seksisme, is het toch best dubbel om reclame in deze vorm te maken? Aan de andere kant, misschien was dit wel waar Suitsupply op uit was. Een beetje controversie kan immers nooit geen kwaad wanneer je de aandacht op je merk gevestigd wilt hebben. Maar volgens Suitsupply is niets van dat alles waar.

De campagne genaamd ‘Toy Boys’ is namelijk met een heel andere gedachte opgezet. Fokke de Jong, eigenaar van Suitsupply, laat naar aanleiding van de vele kritiek op de nieuwe campagne van zich horen:

 “Seksisme veronderstelt ongelijkheid, maar in dit geval gaat het juist de andere kant op. De twee mannen zijn speelpoppetjes die de reusachtige vrouw van zich laat afglijden. Je kan de man hier onmogelijk dominant noemen, omdat de vrouw juist groot en stoer is. Er is geen seksisme in te zien, maar toch wil men dat er van maken.”

Provocerende campagnes

Suitsupply staat weliswaar bekend om haar provocerende modecampagnes. Sommigen noemen de campagnes ‘vrouwonvriendelijk’, en ook dit keer ontkomt de keten niet aan een stroom van kritiek. Oprichter Fokke de Jong kon zijn telefoon wel bij de hand houden. Zo herhaalde hij zichzelf tijdens een telefoongesprek met LINDAnieuws:

“Het ontgaat me hoe deze piepkleine toyboys als dominant gezien kunnen worden. De mannen worden hier volledig in de zeik gezet: piepkleine, kinderlijke dwergen zijn het die denken dat ze heel wat voorstellen, maar toch geen enkele impact hebben op de – als trotse reuzen – afgebeelde vrouwen. We portretteren juist de toyboy als ‘plaything’. We voelen ons dus wat ‘verdwergd’ in deze vrouwenwereld, maar zien er ook de zonnige kant van in.”

Hieronder de beelden uit de nieuwe campagne van Suitsupply. Kijk en oordeel zelf.

j03-1767 16-1767 13-1767 11-1767 10-1767 07-1767 06-1767 05-1767 02-1767

 

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.