Vance

Waarom deze designer Instagram bande van zijn catwalk

Dat social media niet langer weg te denken is uit te modewereld, weet iedere designer. Hoe populair een model is op social media, is net zo belangrijk als de klussen die ze binnensleept. Ook maakt social media high fashion toegankelijk voor het publiek dat niet de eer heeft front row te zitten tijdens een fashion show. Zo zien we collecties van ontwerpers vaak als eerste voorbijkomen bij populaire modebloggers.

Maatregelen

Toch is niet elke designer even blij met deze ontwikkeling in de modewereld. Massimo Giorgetti verzocht zijn publiek vriendelijk om geen foto’s van zijn show tijdens Milan Fashion Week te plaatsen op social media. Op de uitnodiging voor de MSGMs Herfst/Winter 2016-show in Milaan maakte hij duidelijk zijn nieuwe collectie enkel met de mensen in de zaal te willen delen. De creative director van MSGM legt in een statement uit waarom hij hiervoor koos: “Ik denk dat we na moeten denken over wat er momenteel allemaal speelt in de modewereld, en even op de pauzeknop moeten drukken waar het social media aangaat. We moeten weer gaan kijken met onze ogen, niet via onze telefoons,” aldus de ontwerper van het Italiaanse modemerk.

MSGM is niet het eerste modelabel dat maatregelen neemt tijdens Fashion Week. Eerder al lanceerde Tommy Hilfiger de InstaPit. Alleen vanuit deze pit mocht gepost worden op Instagram. Ook Tom Ford en Richard Malone weerden eerder al smartphones uit de zaal.

Verandering onvermijdelijk

Of het gaat werken of niet, deze designers weten wat ze wel en vooral ook níet willen tijdens hun show. Ze willen dat bezoekers weer gaan genieten van de ervaring die geboden wordt met een modeshow. Dit in contrast met Burberry, die juist meer en meer inspeelt op het publiek dat online meekijkt, onder meer met het ‘see now buy now‘ model. Maar niet alleen social media is een belangrijke kwestie binnen de huidige modewereld. Zowel Burberry als Tom Ford zetten zich namelijk in om het seizoensysteem achterwege te laten bij hun collecties.

Mocht het in de toekomst daadwerkelijk zo zijn dat designercollecties niet langer seizoensgebonden zijn, dan zal dit een grote impact hebben op de modewereld én social media. Wanneer er na een show niet meer maandenlang gewacht hoeft te worden voor een collectie daadwerkelijk te verkrijgen is, zal de drang bij het publiek ook minder groot zijn om collecties online als eerste te delen. Dat de modewereld sterk aan het veranderen is valt niet te ontkennen. Nu is het de vraag welke aanpak in designerland het meest bestendig blijkt te zijn.