Waarom gaat Netflix VPN kijkers binnenkort blokkeren? - Vance

Nu aan het lezen

Waarom gaat Netflix VPN kijkers binnenkort blokkeren?

Waarom gaat Netflix VPN kijkers binnenkort blokkeren?

Er waren al wat roddels, maar het is dan toch zover: Netflix sluit de digitale deur voor VPN-gebruikers die in de internationale database van programma-aanbod proberen te komen. Dit betekent dat alle Netflix-gebruikers zich netjes aan het lokale aanbod moeten vertoeven. Kijkers zullen binnenkort niet meer om de zogenaamde ‘geoblocks’ heen kunnen, waardoor ze niet meer worden toegelaten tot films en series op Netflix van bijvoorbeeld (erg populair) de Verenigde Staten. Alleen de database van het land waar je je in bevindt blijft open. Dit nieuws zorgt voor veel kritiek onder de betalende Netflix’ers. In sommige landen is het aanbod klein (Nederland) of zelfs afwezig (Spanje).

Netflix meldde 14 januari officieel dat abonnees die een VPN, proxy of unblocker (zoals het populaire ‘Hola’) gebruiken om van het overzeese Netflix-aanbod te genieten, ergens in de komende weken teruggezet zullen worden naar hun lokale service.

Maar waarom?

Hoe pijnlijk deze waarheid ook is, Netflix neemt deze strenge maatregel met een reden. Het gaat hierbij niet om wat de gebruikers willen, maar om de economie en politiek achter de inhoudslicentie-industrie. Wanneer een rechthebbende een nieuwe titel uitbrengt, willen ze een zo groot mogelijk bereik voor die inhoud. Ze tekenen verschillende distributie-afspraken in verschillende regio’s om de titel op zoveel mogelijk manieren naar buiten te brengen. Een titel uit de Verenigde Staten kan bijvoorbeeld verkocht worden aan een mediasite in Engeland, maar ook aan betaalde televisie in Australie en als normale televisieserie in Frankrijk.

Het laatste wat zo’n mediabedrijf dan wil is dat consumenten internationaal gaan puzzelen met individuele, betaalde diensten (zoals Netflix) en hiermee al hun kijkgedrag via één dienst uitvoeren. Hoewel consumenten juist blij zijn met één bestemming voor al hun favoriete programma’s, kunnen de rechthebbenden hun titel dan alleen aan Netflix verkopen, wat niet voor genoeg omzet zorgt. De streaming-dienst moet hierin meegaan, omdat ze anders simpelweg geen inhoud meer aangeboden krijgen, wat weer zorgt voor verlies van abonnees.

Dus hoewel Netflix met deze actie zeker al een aantal abonnees gaat verliezen, moesten ze handelen vanuit een groter plaatje. Maar laten we eerlijk zijn: we vinden het nog steeds stom.

Nikki (22) studeert Communicatiewetenschap in Nijmegen en deed daarvoor een minor Journalistiek aan Western University in London, Canada. Ze is geïnteresseerd in fotografie, digitale ontwikkelingen en design.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.