Toegegeven, het is een kunst om elk succesje in de relatie- of werksfeer online uitbundig te kunnen vieren en aan de beschrijving van een simpele kop koffie karmapunten ter waarde van een gemiddelde boeddhist over te houden, maar het is soms wat veel.
Baby
We hebben allemaal vrienden die ‘oversharen’ op social media. Ze geven met foto’s, posts en soms suggestieve likes richting hun wederhelft een tikkeltje te veel info weg over hun privé-leven met als absoluut hoogtepunt een aparte categorie die al het bovenstaande wegwuift: de Kersverse Ouders, resoluut in hun updates over het wel en wee van hun pasgeboren kindje.
De oorzaak van babyfoto’s is groter dan alleen terechte trots of blijdschap. Volgens nieuw onderzoek zijn er psychologische factoren waardoor bepaalde moeders meer posten dan de ander over hun newborn, en die zijn niet altijd positief.
Depressie
“Als een moeder op Facebook post om bevestiging te krijgen dat ze een goede moeder is en níet alle ‘likes’ en positieve reacties krijgt die ze verwacht, kan het een probleem zijn. Ze voelt zich uiteindelijk slechter”, dat zegt psycholoog Sarah Schoppe-Sullivan van de Ohio State University.
Zij en haar team hielden in Ohio 127 moeders in de gaten tijdens hun zwangerschap en na de geboorte van hun baby. Wat bleek: de moeders die meer op Facebook posten na de zwangerschap, vertoonden meer symptomen van depressie negen maanden na de bevalling dan andere moeders.
De reden: moeders ervaren een hoge maatschappelijke druk om perfect te zijn, en de reacties verlaagden deze druk niet, integendeel. Ironisch is dat juist het posten van perfecte kijk-mij-blij-zijn foto’s ervoor zorgt dat we mede in die vicieuze cirkel blijven hangen.
Zelfvertrouwen
Volgens het onderzoek upload 98 procent van de deelnemende moeders foto’s van hun pasgeborene op Facebook en 80 procent vervangt hun persoonlijke profielfoto met een foto van hun baby.
Schoppe-Sullivan benadrukt dat de deelnemende vrouwen geen thuisblijfmoeders zijn. “Ze hebben banen buitenshuis waar ze dus een deel van hun identiteit aan ontlenen, wat onze resultaten des te interessanter maakt.”
De boodschap van het onderzoek is niet dat Facebook per se schadelijk is voor je zelfvertrouwen, maar dat het gebruik geen effectieve manier is voor vrouwen om bevestiging van buitenaf te krijgen dat ze goede moeders zijn, aldus Jill Yavorsky, co-auteur van het onderzoek.