Waarom we in design en marketing veel meer humor kunnen gebruiken - Vance

Nu aan het lezen

Waarom we in design en marketing veel meer humor kunnen gebruiken

Waarom we in design en marketing veel meer humor kunnen gebruiken

Ben jij een webdesigner, social media manager of marketing directeur? Dan mag je jezelf af en toe best iets minder serieus nemen, zegt creatief Eamonn Carey van Techstars. Carey presenteerde op het SXSW festival in Austin deze week een verhaal over humor in design en communicatie, en de impact die het kan hebben op een eindgebruiker of consument. “Elke keer dat we ergens om moeten lachen wordt er dopamine aangemaakt in de hersenen. Dat zorgt niet alleen voor een goed gevoel, maar ook voor een blijvende herinnering aan je product of website”.

Carey verzamelde een hele set van voorbeelden van bedrijven en designers die humor al op slimme wijze in hun producten of diensten verweven. Eén van de beste voorbeelden is waarschijnlijk de emaildienst Mailchimp, die je tijdens het aanmaken van nieuwsbrieven en emailcampagnes aan alle kanten bestoken met grappige opmerkingen en geinige user interface tweaks. Meest bekend is waarschijnlijk de “Verstuur je nieuwsbrief” knop, waarin je een klam handje boven een hele grote knop ziet zweven vlak voor je je mailing verstuurd. Een knipoog naar het gevoel dat de meeste mensen bekruipt op het moment dat ze een email naar heel veel mensen tegelijkertijd aan het versturen zijn.

Andere voorbeelden van bedrijven die het goed doen zijn chatdienst Slack en journalistiek platform Medium. Slack ontwikkelde een bot die je tips geeft over het beperken van het aantal notificaties dat je van ze krijgt (en ze zelfs zelf voor je uit zet), en Medium verstuurt bij een update van zijn mobile app ooit een puzzel in plaats van de gebruikelijke release notes.

humor-uid-medium-slack

Humor vindt niet alleen steeds vaker zijn weg naar user interface design, we zien het ook terug in customer service op sociale media of algehele dienstverlening van een bedrijf. Van klanten die een taartje met hun naam opgestuurd krijgen om excuses te maken voor een misgelopen webshopbestelling, tot een autofabrikant die een flauwe opmerkingen van een twitteraar weet te valideren met een snel in elkaar gezette infographic.

In Nederland valt op dat de bedrijven die humor gebruiken in hun design en (online) communicatiestrategie vaak positief in het nieuws zijn: Iedereen is vol lof over de wijze waarop bijvoorbeeld KLM en Coolblue omgaan met hun klanten. Toch valt er op gebied van user interface design ook voor de sites van deze merken nog een hoop te winnen, als je Carey mag geloven.

Coolblue-Wachttherapie

CoolblueBezorgt_1_0

“Of het nu je 404 pagina is, of de ‘wachtwoord-vergeten’ functionaliteit op je website: Denk eens na over hoe je mensen een glimlach kunt bezorgen als ze met deze interface te maken krijgen” zegt Carey. “Gebruik culturele referenties zoals een meme of populaire film, wees actueel en haak in op een trend, manipuleer bestaande ontwerpen en wees een persoonlijkheid. Maar bovenal: Wees lief en menselijk, in plaats van onpersoonlijk en saai. Bij een gebruiker die moet lachen wanneer hij je dienst gebruikt is de kans 10x groter dat hij nog een keer terug komt.”

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.